Na sprzedaż wystawione zostały trzy zmodernizowane zespoły trakcyjne EN57AL. Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego zastąpił je fabrycznie nowymi Impulsami, a w najbliższym czasie planuje również kupić pociągi o napędzie hybrydowym.

Najstarszy ze sprzedawanych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowano w 1973 r. Pozostałe dwa w 1980 i 1983 roku. Urząd Marszałkowski kupił je w latach 2012-14 od Przewozów Regionalnych i wysłał na kapitalny remont wykonany przez ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ramach modernizacji wymieniono większość elementów, a wnętrza wagonów na nowo zaaranżowano. Teraz te unowocześnione pociągi nie są już niezbędne na zachodniopomorskich torach.

- Jesteśmy liderem w Polsce pod względem jakości taboru, a to zobowiązuje. Unowocześnione EN57 to wciąż dobre pojazdy, jednak idziemy kolejny krok dalej, zastępując je nowymi pociągami, którymi dysponujemy. Jesteśmy również chwilę przed ogłoszeniem przetargu na hybrydy, które Pomorze Zachodnie zakupi jako pierwsze w Polsce – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Cena wywoławcza za każdy pojazd to ponad 6 mln zł. Przetarg obejmuje sprzedaż wszystkich trzech za łączną kwotę ceny wywoławczej 18,291 mln zł. Oferty można składać do 24 lutego 2020 r.

Nie bez przyczyny samorząd województwa chce sprzedać te zespoły trakcyjne po siedmiu latach od modernizacji. Wymagany jest teraz okresowy przegląd i przedłużenie świadectw sprawności technicznej. Może to kosztować nawet 2 mln zł. Urząd Marszałkowski woli inwestować w fabrycznie nowy tabor. Dlatego w tym roku do sprzedaży trafi łącznie 7 pojazdów EN57AL. Chętnych nie powinno zabraknąć, bo w niektórych województwach wciąż jeżdżą niezmodernizowane EN57.

Pomorze Zachodnie jest obecnie właścicielem 75 pojazdów. Wkrótce województwo ogłosi przetarg na pojazdy dwunapędowe, tzw. hybrydy. Zamówienie podstawowe dotyczyć będzie dwóch pojazdów, jednak docelowo, po skorzystaniu z prawa opcji, samorząd może kupić łącznie 12 sztuk.