Nowa infrastruktura powstaje w ramach modernizacji dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycja umożliwi przewóz tą drogą większej ilości towarów. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W samym Szczecinie zmodernizowanych zostanie około 61 km torów, a wymienionych będzie 177 rozjazdów. Przebudowę przejdzie most nad Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe. W porcie na Ostrowie Grabowskim powstaje 5 km nowej magistrali kolejowej. Bezpieczeństwo podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych.

– Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co wpłynie na wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Przy okazji modernizacji infrastruktury w kierunku portu w Świnoujściu zyskają również pasażerowie pociągów osobowych. Przebudowane zostaną bowiem stacje Świnoujście Warszów, Świnoujście Przytór i Lubiewo. Pojawią się tam nowe wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie.

Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku. Ich łączna wartość (w Szczecinie i Świnoujściu) to około 1,5 mld zł. Z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę” pochodzi dofinansowanie w wysokości 510 mln zł.