Z Dąbia do Lubczyny wygodną trasą poprowadzoną głównie po wałach przeciwpowodziowych? Pierwsze takie wycieczki rowerowe będą możliwe w 2023 r. Wykonawca, który dokończy prace po Energopolu, wkrótce wejdzie na plac budowy.

Ta inwestycja powinna być gotowa już pod koniec 2018 r. Na przeszkodzie stanęły kłopoty finansowe firmy Energopol Szczecin, która zeszła z placu budowy. Dodatkowo, okazało się, że wał na odcinku ok. 2 km osiada. Konieczne było wykonanie projektu uzupełniającego i uzyskanie porozumienia z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie.

To będzie „bardzo atrakcyjna trasa”

W efekcie trasa została wykonana tylko częściowo i prace na wiele miesięcy wstrzymano. Te trudności są już jednak za Urzędem Marszałkowskim. W drugim przetargu udało się bowiem wyłonić wykonawcę, który dokończy wszystkie prace. Będzie to firma KRISTONE Krystian Suda z Płotów. W poniedziałek podpisano umowę o wartości 5,6 mln zł.

– Ruszamy ze ścieżką, która będzie stanowiła element trasy wokół Zalewu Szczecińskiego. Dla tych wszystkich, którzy nie mierzą aż tak wysoko, żeby objechać cały Zalew Szczeciński na pewno będzie to też bardzo atrakcyjna trasa, bo z Dąbia, a w zasadzie z centrum Szczecina, będzie można dojechać, przez Dąbie, do atrakcyjnej w sezonie letnim Lubczyny. A dalej – do miejscowości Modrzewie, Stepnicy, Czarnocina, przepiękną trasą do Wolina, Wapnicy, Międzyzdrojów, Świnoujścia – wylicza marszałek Olgierd Geblewicz, który na podpisanie umowy przyjechał rowerem.

Nowy fragment i poprawki na już istniejącym

Nowa 22-kilometrowa trasa rowerowa ze Szczecina Dąbie do Lubczyny i Bolesławic będzie gotowa w kwietniu 2023 r. Część jest już wykonana i oznakowana (14 km), ale trasa nie została formalnie oddana do użytku. Trzeba jeszcze przygotować nowy fragment (8 km) i wykonać poprawki na istniejącym już szlaku.

Trasa rowerowa na koronie wału będzie miała 2,5 metra szerokości. Nawierzchnia wykonana zostanie z kruszywa mineralnego i podbudowana geokratą. Na trasie zaplanowano montaż licznika rowerowego opartego na technologii pętli indukcyjnej.

Łączna wartość projektu „Zaprojektowanie i wykonanie szlaku rowerowego na wale przeciwpowodziowym wzdłuż rzeki Chełszcząca i jeziora Dąbie” wyniesie 10.4 mln zł. Dofinansowanie unijne jest na poziomie 8,7 mln zł.