Poprzednia edycja Kontrapunktu odbyła się wyjątkowo we wrześniu, ale tegoroczna wraca już w wiosennym terminie. Przegląd potrwa od 21 do 29 kwietnia 2022, a publiczność oglądając spektakle odwiedzi kolejne, nowe miejsca na kontrapunktowej mapie. Wśród nich jest na przykład DK Krzemień, aula LO nr 2, Scena Antygrawitacji przy ul. Jodłowej czy Dom Skandynawski. Bilety na wszystkie punkty programu są już dostępne!


Chcemy pokazywać dobry teatr

– Byłem na premierze we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w dniu, w którym zbombardowano teatr na Ukrainie. Po spektaklu na scenę wyszły aktorki z ukraińską flagą i chciały coś powiedzieć, ale nie dały rady, bo się rozpłakały. Myślę, że my mamy wielkie szczęście, że możemy chodzić do teatru. Miejmy nadzieję, że festiwal się odbędzie i to radość i uśmiech będą nam towarzyszyły – mówił na konferencji zapowiadającej przegląd, jego dyrektor Marek Sztark.

– Chcemy pokazywać dobry teatr, bez względu na to, z jakiej instytucji czy sceny się wywodzi – dodał Dariusz Mikuła z Teatru Kana, który jest współorganizatorem całego wydarzenia.

To właśnie na scenie przy placu św. Piotra i Pawła zostanie pokazany pierwszy spektakl w programie Kontrapunktu – „Robot” stworzony przez Unię Teatr Niemożliwy w Warszawie. To bardzo kameralne przedstawienie, które jest opowieścią o tym, co się dzieje, kiedy budujemy mury między sobą i kiedy stwarzamy sztuczne granice.

 „Byk” Twardocha czarnym koniem festiwalu?

Zapowiadany wcześniej spektakl „Wstyd” z Teatru Nowego w Warszawie, niestety z przyczyn niezależnych od organizatorów, wypadł z programu „Kontrapunktu”. Ta luka w programie została jednak wypełniona bardzo szczególnym dziełem. Zaproszono bowiem na ten dzień (25 kwietnia) realizatorów inscenizacji „Byk”, która powstała na podstawie tekstu Szczepana Twardocha. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok (kreuje tę postać Robert Talarczyk), który w dwóch językach, po polsku i po śląsku, zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Dodatkowo sztuka ta odnosi się do rozrachunkowych refleksji z ostatnich dni Kamila Durczoka.

Bracia Grimm w Goleniowie i debiut teatralny Jagody Szelc

Teatr Collegium Nobilium Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie we współpracy z TR Warszawa pokaże spektakl „Klub” według scenariusza opartego na podstawie książki Matildy Voss Gustavsson „Klubben", w reżyserii Weroniki Szczawińskiej (22 i 23 kwietnia).

W niedzielę, 24 kwietnia, nastąpi wyjazd do Goleniowskiego Domu Kultury, gdzie zostanie pokazane przedstawienie „Grimm” Teatru pod Fontanną z Poznania. „Niektóre z opowieści snutych przez aktorów są rekonstrukcją, inne dekonstrukcją, wszystkie – w autorskich interpretacjach, opowiadane potocznym językiem, piękne w swej surowości i szorstkości”. 

Poza tym Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy przywiezie do Szczecina spektakl „Maszyna” w reżyserii Jagody Szelc (to jej debiut teatralny), na motywach opowiadania „Kolonia karna” Franza Kafki (dwie prezentacje 28 kwietnia) z muzyką Teoniki Rożynek. W tej sztuce zobaczymy Beatę Bandurską, laureatkę Nagrody im. Kazimierza Krzanowskiego za rolę Rimmy w „Martwej królewnie” na Kontrapunkcie 2002.

Teatr z Kosowa o uchodźcach

Na scenie „Pleciugi” 26 kwietnia będzie można zobaczyć inscenizację „A.y.l.a.n.” zrealizowaną przez Teatri i Qytetit z Kosowa.

– Społeczność miasteczka na Sycylii oczekuje z wielką niecierpliwością przyjazdu afrykańskich uchodźców na ich wyspę. Liczą na to, że wraz z ich przybyciem, nastąpi duże wsparcie międzynarodowe i oni sami też na tym zyskają – mówiła o treści tego spektaklu Dagmara Gumkowska, promotorka i kuratorka teatralna, członkini zespołu programowego „Kontrapunktu”. – Jest to zatem rzecz o różnych, także egoistycznych aspektach pomagania innym – dodała.

„Kontrapunkt” powróci także do Zamku Książąt Pomorskich i tam (28 kwietnia, na Dużym Dziedzińcu) zaprezentowana zostanie sztuka „Epitafium błazna” Kolektywu Kejos z Wrocławia – na podstawie fragmentów sztuk Szekspira.

Kobiece jury wskaże zwycięzców

W tym roku w jury będą trzy osoby. To Aleksandra Łukaszewicz, wykładowczyni Akademii Sztuki w Szczecinie, Tamara Turnowska, reżyserka związana z Kijowskim Akademickim Teatrem Dramatu i Komedii na Lewym Brzegu Dniepru, która aktualnie przebywa w Polsce, po przymusowym opuszczeniu Ukrainy, oraz Joanna Klass – niezależna kuratorka i producentka kreatywna. Będą oceniały spektakle i zadecydują o przyznaniu czterech nagród, w tym głównej w wysokości 10 tysięcy złotych oraz wyróżnień.

Grand Prix, czyli Wielka Nagroda Publiczności (także w wysokości 10 000 zł), została ufundowana przez Prezydenta Miasta Szczecina.

Monodramy, muzyka i... kulinaria

„Kontrapunkt” to także KONTRAteksty, czyli wydarzenia towarzyszące, a wśród nich: dyskusja pod hasłem „Dobro”, monodram Romka Zańko „Kawałki drewna, czyli żywot Kwaska” (w DK 13 Muz), spektakl „Korowód w bluesie. Mandala” (na scenie Domu Kultury „Krzemień), spektakl kulinarny „Surströmming i inne katastrofy” w wykonaniu kolektywu Gieno Mientkiewicz & Przyjaciele (w Domu Skandynawskim), monodram Karoliny Miłkowskiej-Prorok „Nadbagaż” (na scenie Malarni), wystawa plakatów Aleksandy Ziętali czy występy muzyczne Budynia & Chango (22 kwietnia) oraz Jacka Kleyffa wraz z Orkiestrą na Zdrowie (na finał festiwalu 29 kwietnia) na Łące Kany.

Głównym mecenasem przeglądu jest Miasto Szczecin, które przeznaczyło na organizację wydarzenia kwotę 600 tysięcy złotych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wsparło Kontrapunkt kwotą 150 000 zł. Bilety na spektakle dostępne są na www.bilety.fm oraz w stacjonarnych punktach sprzedaży bilety.fm w CIT i CIKiT.