Szczeciński Ruch Miejski wraz ze „Szczecińskim Holendrem”, prowadzącym na YouTube kanał o tematyce rowerowej, przeprowadzili społeczny audyt systemu Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Zastrzeżeń mieli sporo.
Badanie przeprowadzono w dniach 19-23 czerwca na 21 stacjach w różnych dzielnicach Szczecina. Spróbowano w tym czasie wypożyczyć 75 rowerów (w systemie jest ich łącznie ponad 700). Spróbowano, bo w przypadku 10 z nich ta sztuka się nie udała. Mimo, że próbowano za każdym razem trzykrotnie. Trudności przy wypożyczeniu są jedną z najczęściej zgłaszanych usterek. W dodatku spektrum związanych z tym problemów jest bardzo różnorodne.
- Już pierwszego dnia naszego audytu natrafiliśmy na problem z wypożyczeniem rowerów - 19 czerwca po południu miała miejsce awaria całego systemu. 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne" - bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie. Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano – relacjonuje Marcin Szneider ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego.
Zdaniem przeprowadzających badanie, tylko 12 z 65 wypożyczonych rowerów było w pełni sprawnych. Przy pozostałych zgłaszali problemy z niedziałającymi światłami (39 przypadków), z regulacją siodełka (15), ze zmianą biegów (12) oraz 12 innych drobnych usterek zmniejszających komfort jazdy (np. skrzypiące pedały czy niedziałający dzwonek).
- Najmniej zastrzeżeń mieliśmy do hamulców przednich. Większość działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny [4 zgłoszone usterki – red.] – mówi Marcin Szneider.
W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału “Szczeciński Holender”, Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka, Szymon Skorupski. Po jego zakończeniu, autorzy zapytali spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne o protokoły i wykazy usterek w rowerach systemu Bike_S. Okazało się, że tak szczegółowych ewidencji nie ma.
"Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne informuje, że jako operator systemu Bike_S – Szczeciński Rower Miejski nie prowadzi protokołów oraz rejestrów usterek w poszczególnych rowerach funkcjonujących w ramach systemu. Większość bieżących napraw rowerów Spółka dokonuje samodzielnie poprzez serwis własny. W 2017 roku na części i naprawy rowerów zlecane na zewnątrz operator systemu Bike_S wydatkował kwotę w wysokości: 296 971,61 zł/netto” – czytamy w odpowiedzi NiOL
Szczeciński Rower Miejski działa od 4 lat. Cieszy się dużą popularnością mieszkańców. W niedawno opublikowanym rankingu systemów rowerów miejskich, firma Dadelo z Bydgoszczy sklasyfikowała Szczecin na szóstym miejscu w Polsce.
Komentarze
2