Każdy, kto kocha wodę i morze, zawsze marzy o pracy nad morzem. A jeśli w dzieciństwie marzyłeś o zostaniu żeglarzem i podróżowaniu po morzach i oceanach, wszystko się ułoży.
Zawody „marynarskie” od dawna otoczone są szczególną romantyczną aureolą. Powstają wiersze o marynarskich bohaterach, opowiadane są legendy, powstają dzieła sztuki, malowane obrazy.
Kogo szukają pracodawcy?
Przejrzymy się jakich pracowników szukają pracodawcy.
Marynarz pokładowy
Marynarz pełni wachtę na mostku: utrzymuje kurs statku, monitoruje otoczenie, monitoruje przyrządy nawigacyjne i wykonuje polecenia oficera lub kapitana. Może nosić zegarek radiowy i sterować radiem. Pełni wachtę pokładową przy trapie: kontroluje przepływ ludzi i monitoruje mienie na statku podczas jego postoju w porcie.
Marynarz również cumuje statek, zakotwicza go i zdejmuje z kotwicy. Zarządza mechanizmami pokładowymi, monitoruje stan techniczny jednostki, w razie potrzeby maluje i gruntuje kadłub, płucze i smaruje mechanizmy, haki, kotwice, wciągarki, myje pokład i kadłub. Utrzymuje również czystość na pokładzie i wewnątrz jednostki, myje okna i może dokonywać drobnych napraw. Marynarz wykonuje również zadania bosmana i pomocników kapitana.
Ponadto żeglarz przygotowuje pomieszczenia i sprzęt do odbioru lub wysłania ładunku, a także załadunku, rozładunku, zabezpieczenia i odpięcia ładunku.
Wynagrodzenie może sięgać nawet 18 tysięcy złotych miesięcznie.
To dobra i odpowiedzialna praca. Jeśli jesteś zainteresowany, radzimy szukać ofert Praca Marynarz pokladowy na portalach z ofertami pracy, takich jak Jooble.
Lekarz okrętowy
Lekarz okrętowy to specjalny zawód medyczny. Nie każdy lekarz może poradzić sobie z tą pracą. Najważniejsze jest to, że powinien być ogólnym, a nie wąskim specjalistą. Na morzu trzeba łączyć obowiązki terapeuty, neuropatologa, chirurga, ginekologa, traumatologa i epidemiologa sanitarnego.
Tego wszystkiego uczą się studenci instytutu, począwszy od IV roku, na Wydziale Medycyny Morskiej. Ci, którzy zdecydują się związać swój los z morzem, w ciągu dwóch lat stają się lekarzami okrętowymi. Wszyscy przechodzą pływającą praktykę. Potem przez 5 lat pracują na statkach i regularnie przechodzą zaawansowane szkolenia, zdecydowanie muszą otrzymać kategorię.
Mechanik
Tacy specjaliści są potrzebni zawsze i wszędzie. Zastanówmy się, jakie specjalności są wymagane.
- Mechanik wachtowy – zapewnia na swojej wachcie nieprzerwaną pracę w określonych trybach oraz poprawność działania środków technicznych obsługi mechanicznej statku.
- Drugi mechanik jest pierwszym zastępcą starszego kapitana i bezpośrednio mu podlega. Drugi mechanik odpowiada za silniki główne i pomocnicze, wraz ze wszystkimi służącymi im środkami technicznymi, wałami (łącznie ze skrzyniami biegów i sprzęgłami rozłączającymi), rurami sterowymi, śrubami napędowymi i mechaniczną częścią urządzenia sterowego.
- Główny mechanik jest zastępcą kapitana części technicznej, który kieruje służbą elektromechaniczną. Główny mechanik odpowiada za siłownię okrętową oraz wszystkie mechanizmy, urządzenia i systemy okrętowe (z wyjątkiem technicznych środków nawigacji i łączności, zbiorowych i indywidualnych środków ratowniczych), zaopatrzenie w paliwo i olej, logistykę, konserwację i naprawy statku.
Wynagrodzenie może sięgać nawet 30 tysięcy złotych miesięcznie.
Obsługa
Zarówno statki pasażerskie, jak i towarowe wymagają kucharzy i sprzątaczy. Aby statek był zawsze czysty, a marynarze nakarmieni.
Ponadto statki pasażerskie wymagają ludzi, którzy wiedzą, jak zapewnić rozrywkę. Dotyczy to długich rejsów, ludzie powinni mieć co robić i jak się bawić. Dlatego wakaty śpiewaków i aktorów, animatorów i tak dalej, będą zawsze aktualne.
Plusy i minusy zawodu
Plusy:
- Wysoki poziom dochodów. Podczas rejsu żeglarz praktycznie nie wydaje zarobionych pieniędzy;
- Zdobycie dobrego doświadczenia, wysoce profesjonalnej wiedzy, a także przydatnych umiejętności;
- Zawód ten podsycany jest romantyzmem, ponieważ marynarze nieustannie podróżują, mają możliwość poznawania nowych krajów i komunikowania się z ludźmi, którzy wychowali się w innym środowisku kulturowym;
- Możliwość podniesienia poziomu znajomości języka obcego;
- Praca na statku jest bardzo trudna, ale marynarze mają czas wolny, który mogą wykorzystać na samokształcenie i rozwój.
- Duża ilość wakatów.
Minusy
- Statki często są atakowane przez piratów, mogą też wpaść w sztorm lub ulec rozbiciu. Dlatego zawód można nazwać dość niebezpiecznym i nerwowym;
- Ciągła inwestycja w edukację, zaawansowane szkolenia, zdobywanie międzynarodowych certyfikatów;
- Po powrocie na ląd większość marynarzy ma problemy z socjalizacją;
- Długa nieobecność może powodować problemy w życiu osobistym.
Ważne cechy osobiste
Bez względu na to, jaki zawód wziąć pod uwagę, osoba musi wyróżniać się dyscypliną, pracowitością, odpowiedzialnością, opanowaniem, czystością i chęcią podróżowania. Ten specjalista musi mieć dobre zdrowie, a także nie cierpieć na chorobę morską.
Wniosek
Praca nad morzem kusi romansami i opowieściami doświadczonych żeglarzy, ale odpycha nieprostymi warunkami pracy i rozłąką z domem. Niemniej jednak, podczas gdy niektórzy decydują, czy są gotowi radykalnie zmienić swoje życie i polecieć samolotem, inni aktywnie i pewnie wypełniają kwestionariusze i przechodzą rozmowy kwalifikacyjne.
Zawód marynarza przyciąga wielu młodych ludzi. Zawód wypada korzystnie w porównaniu z innymi specjalnościami – wysokie zarobki, możliwość spędzenia pół roku w domu i jednocześnie dobre pieniądze. Jeśli lubisz morze i statki, powinieneś zostać marynarzem.
Komentarze
0