Miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne przygotowuje się do zmian planowanych od kwietnia 2021 r. w zarządzanej przez nią Strefie Płatnego Parkowania. W powiększonej strefie ma stanąć 340 nowych parkomatów. Do przetargu na ich dostawę i montaż stanęły dwie firmy.

Przedmiotem przetargu jest dostawa i montaż nowych parkomatów w formie leasingu operacyjnego, wraz z systemem zarządzająco-monitorującym oraz systemem rozliczeniowym do kart płatniczych. Okres leasingu ustalono na 5 lat, później będzie można wykupić użytkowane urządzenia za 1% ich wartości.

NiOL planuje dołożyć brakującą kwotę

Firma Flowbird SAS z Paryża zaproponowała za realizację tego zamówienia 13,3 mln zł, a City Parking Group S.A. z Grudziądza – 17,5 mln zł. Obie oferty są wyższe niż budżet przygotowany przez NiOL (11,7 mln zł).

– Mimo że obie oferty przekraczają kwotę, jaką NiOL zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia podstawowego, zamawiający postanowił kontynuować postępowanie. Teraz komisja przetargowa zajmie się weryfikacją ofert. O wyborze najkorzystniejszej w 95 proc. zdecyduje cena. Drugim kryterium (5 proc.) jest możliwość płatności BLIK w parkomacie (obie oferty mają opcję Blik) – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy NiOL.

Przetarg zawiera również opcję dodatkowej dostawy kolejnych 90 parkomatów. W tym wariancie NiOL zamierzał wydać 14,8 mln zł.

Będzie można w nich kupić bilet zerowy

W nowych parkomatach będzie można płacić bilonem (od 10 gr wzwyż) i kartami płatniczymi (również zbliżeniowo). Będą obsługiwać nowe rodzaje biletów i abonamentów, które pojawią się wraz z powiększeniem strefy 31 marca 2021 r., np. 15-minutowy bilet zerowy czy abonament na określoną liczbę dni roboczych. W parkomatach będzie można też opłacić karę za postój bez biletu.

– Warunkiem wniesienia płatności za postój będzie wpisanie numeru rejestracyjnego, dlatego parkomaty zostaną wyposażone w klawiaturę alfanumeryczną. Dzięki powiązaniu opłaty z numerem rejestracyjnym kierowca nie będzie musiał zanosić biletu do samochodu – tłumaczy Wojciech Jachim. – Parkomat będzie wyposażony w czytelną instrukcję obsługi wskazującą „krok po kroku” kolejność działań niezbędnych do wniesienia opłaty oraz informację o stanie parkomatu (np. płatność tylko gotówką, płatność tylko kartą (opcjonalnie bądź BLIK), parkomat niesprawny). Powyższe informacje będą wyświetlane na ekranie o przekątnej min. 6 cali.

Parkomaty stojące obecnie na ulicach są mocno przestarzałe. Pochodzą z 2007 roku i już się takich nie produkuje. To sprawia, że NiOL ma problemy z pozyskaniem niezbędnych części zamiennych.