Solaris Urbino 12 Hybrid jest już w zajezdni przy ul. Klonowica i jeszcze w tym roku ma zacząć obsługiwać jedną z linii przejeżdżających przez ścisłe centrum miasta. W ramach tego zamówienia do Szczecina dotrze jeszcze 7 identycznych autobusów 12-metrowych i 8 autobusów 18-metrowych.

Za 16 autobusów hybrydowych miasto zapłaciło spółce Solaris Bus & Coach ponad 41 mln zł. Zakup dofinansowany był ze środków unijnych kwotą ok. 27 mln zł.

Nowy autobus posiada dwa silniki: diesla i elektryczny. W zależności od potrzeb mogą one pracować na przemian lub jednocześnie. Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin oraz hałasu.

Dodatkowo silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. Dlatego nowe pojazdy obsługiwać będą trasy przebiegające przez centrum miasta, gdzie troska o niższą emisję spalin jest największa, a przy intensywnym ruchu kierowcy muszą często hamować.

W wyposażeniu nowego Solarisa znajdują się ładowarki do urządzeń mobilnych. Przyciski sygnalizacji alarmowej schowano w obudowie, by uniemożliwić ich przypadkowe uruchomienie.

- Ułatwieniem dla pasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózków i rowerów, a także, co jest nowością, miejsca dla osób z psami – przewodnikami – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Po ulicach Szczecina jeździ już jeden autobus hybrydowy. To wyprodukowany w 2010 r. Solaris, który eksploatowany jest przez SPA „Dąbie”.

ZOBACZ TEŻ: Tym razem nie Solaris? Dwie firmy chcą wyprodukować autobusy elektryczne dla Szczecina