Solaris Bus & Coach S.A. oraz konsorcjum Ursus Bus złożyły oferty w miejskim przetargu na zakup 11 autobusów bezemisyjnych. Obie propozycje przewyższają zakładany budżet inwestycji.

Miasto na zakup pierwszej partii autobusów elektrycznych zamierzało wydać 33,45 mln zł, czyli ok. 3 mln zł na jeden autobus. Spółka Solaris Bus & Coach, której wiele autobusów o tradycyjnym napędzie jeździ już po Szczecinie, zażądała dużo więcej. Jej oferta opiewa na 49,3 mln zł.

Zdecydowanie tańsza jest propozycja konsorcjum firm polsko-ukraińskich. Jej liderem jest spółka Ursus Bus S.A. z Lublina, a członkiem - Przedsiębiorstwo Filialne „Zakład samochodowy Nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna „Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego z Łucka na Ukrainie. Zaoferowane przez nich 38,2 mln zł, to jednak wciąż o 4 mln zł więcej niż przewidziany budżet.

Co dalej?

Miejscy urzędnicy po analizie podejmą decyzję, czy zasadne i możliwe jest zwiększenie środków. Jeżeli nie, przetarg zostanie unieważniony.

Na decyzję wpływ może mieć fakt, że zakup autobusów elektrycznych dofinansowany jest z dwóch źródeł – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego i programu GEPARD. Wsparcie zewnętrzne to łącznie 11,7 mln zł.

Jakie autobusy kupujemy?

Zamawiane autobusy mogłyby wyjechać na ulice Szczecina w 2020 r. Mają być jednoczłonowe, niskopodłogowe, fabrycznie nowe, zeroemisyjne, o napędzie elektrycznym. Ich długość to 12 m. Zgodnie z warunkami postawionymi przez miasto zmieści się w nich co najmniej 75 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących, w tym minimum 8 na miejscach siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.

Ładowanie energii elektrycznej powinno zajmować nie więcej niż 5 godzin. Pojazdy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry. Na dachu zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które będą wspomagać źródło zasilania. Przy pełnym obciążeniu autobusy mają być w stanie przejechać bez doładowywania co najmniej 90 km.

ZOBACZ TEŻ: Już w listopadzie pierwsi szczecinianie wsiądą do nowego hybrydowego autobusu

Więcej inwestycji w komunikację autobusową

Równolegle do procesu zakupu i produkcji nowych autobusów, miasto musi przygotować infrastrukturę do ich obsługi. Powstała już koncepcja przebudowy zajezdni przy ul. Klonowica. W jej ramach na zmodernizowanym i przebudowanym placu postojowym powstaną stanowiska zasilające autobusy. Konieczna jest też modernizacja zasilania obiektu w energię elektryczną. Dodatkowo, na terenie Szczecina zaplanowano rozmieszczenie stacji szybkiego ładowania autobusów.

Szczecin wcześniej kupił 16 Solarisów o napędzie hybrydowym (z dwoma silnikami - spalinowym i elektrycznym). Kosztowały 42 mln zł, z czego miasto otrzymało dofinansowanie z unijnych funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 27 mln zł. Pierwszy z pojazdów właśnie zjechał z taśmy produkcyjnej i w listopadzie powinien już kursować po Szczecinie.