Poznaliśmy szczegóły dotyczące piętnastej edycji festiwalu Okno, organizowanego przez Ośrodek Teatralny „Kana”.
Idea i tematyka
Ten przegląd teatralny po raz pierwszy odbył się w październiku 1997 roku i było to wówczas spotkanie „przeznaczone” dla młodych grup szczecińskich. W kolejnych edycjach formuła tego artystycznego przedsięwzięcia zmieniała się, ale praktycznie zawsze jego istotą było stworzenie możliwości wymiany doświadczeń w zakresie technik i sposobów kreacji. Lokalny charakter przeglądu „przetrwał” tylko kilka lat. Siódma jego edycja miała już charakter międzynarodowy, a od 2002 roku każda kolejna była poświęcona jakiemuś tematowi. Jak powiedziała Marta Mikuła : „Staraliśmy się tak ułożyć program by dotyczył jakiegoś aktualnego, ważnego zagadnienia, był próbą diagnozy...”
Dotychczas w ramach Okna „wykonano” takie tematy jak Hip-Hop; Taniec; Performance; Antykonsumcjonizm/Multimedia; "Aktor Niekonwencjonalny: Rzemiosło, Bunt, Utopia"; "Tradycja, przestrzeń, terapia, centrum", "Aktor-Przedmiot", a w ubiegłym roku „Północ Północny-Zachód” Podczas przeglądu gościli tacy artyści jak Hanna Hartman (Niemcy), Schola Teatru Węgajty (Węgajty), Trubadurzy Chrystusa Pana (Węgajty/ Poznań), Jacek Hałas (Poznań), Teatr Farma v Jeskyni (Czechy), Buda Folk Band (Węgry), büro für zeit + raum (Niemcy); Teatr Akhe (Rosja); Elena Sthykova (Rosja); Ville Walo i Kalle Hakkarainen (Finlandia); Teatr Krepsko (Czechy) czy Teatr Stella Polaris (Norwegia), Odin Teatret (Dania).
Czas na zbliżenia
Hasłem-tematem, piętnastej edycji „Okna” będą „Zbliżenia”. Jak zapowiadają organizatorzy ich zamysłem było ukazanie wybranych artystów i grup teatralnych w jak najszerszy sposób. W związku z tym tegoroczne „Okno” podzielone zostało na trzy części, podczas których szczecinianie będą mogli bardziej dokładnie poznać dokonania zaproszonych twórców.
Pierwszy „odcinek” to„Opowieść dokumentalna”. Od 16-18 lutego w Teatrze Kana będziemy mogli zobaczyć Piotra Borowskiego oraz jego zespół Studium Teatralne (Warszawa), który zaprezentuje spektakle „Król kier znów na wylocie” oraz „Linia powrotu”. Do Szczecina przyjedzie także Hanna Krall, autorka książki na podstawie której powstało pierwsze z wymienionych przedstawień. Spotkanie z nią poprowadzi krytyk, Tadeusz Kornaś.
Pierwszym, bardzo znaczącym, punktem całego programu będzie projekcja filmu „Koniec pieśni”. To bardzo interesująca relacja z ponownej wizyty w podbiałostockich wsiach, w których autor filmu czyli Piotr Borowski, był zimą 1980 roku, zbierając materiały dotyczące miejscowego folkloru. Rafał Foremski, zastępca dyrektora Kany mówi o tym obrazie, że „Jest to opowieść o sile dokumentu. Jego obejrzenie skłania do refleksji nad tym jakie cechy powinien spełnić zapis filmowy by w świecie, który cierpi na nadmiar rejestracji, był wartościowy dla odbiorcy...”
Bilety na spektakle od piątku (10.02) będą dostępne w piwnicy Kany. Wstęp na spotkania i projekcję jest wolny.
Absurd i pieśni
Kolejne części Okna to „Dekonstrukcja Opowieści” (5-11 marca) oraz planowana na jesień „Pieśń”. Za miesiąc na scenie Kany zaprezentuje się Teatr Krepsko z Pragi, niezależna grupa stworzona przez Finkę Lineę Happonen i czeskiego aktora Petra Lorenca. Byli już w Szczecinie na „Oknie” w 2008 roku, a teraz będą mogli przestawić swoje metody pracy, warsztat reżyserski i własne poglądy na teatr w szerszym wymiarze. Na pewno pokażą spektakl ‘Fragile” z muzyką Luisa Fiesty. Spotkania i rozmowy mają być także pretekstem do analizowania kwestii absurdu jako wartości artystycznej.
Podczas październikowego „Okna” będziemy mogli zobaczyć twórców związanych z Teatrem ZAR czyli międzynarodowej grupy, założonej we Wrocławiu przez osoby uczestniczące w pracach Instytutu Grotowskiego. Program tej części przeglądu będzie bardzo bogaty, bo będzie obejmował warsztaty pieśni gruzińskich, greckich i korsykańskich, spotkania z artystami, projekcje dokumentów oraz prezentację tryptyku scenicznego „ Ewangelie dzieciństwa” – swoistej podróży przez kultury i dźwięki im towarzyszące. Do tej pory w Szczecinie pokazana została tylko pierwsza inscenizacja z tego cyklu („Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa”). Jak powiedziała Marta Mikuła: „Marzyliśmy o tym by cały tryptyk pokazać w Szczecinie. Nie będzie to łatwe, bo te spektakle wymagają odpowiedniej przestrzeni”.
W stronę reportażu
Warto dodać, że Kana planuje także w najbliższym czasie warsztatowe spotkania pod hasłem „Ćwiczenia z zapisywania świata”, które koordynuje Weronika Fibich. Ich celem będzie zapoznanie młodych, twórczych szczecinian ze sztuką reportażu. Zajęcia będą prowadzone z studentami (głównie z kierunku Kulturoznawstwo), a w programie tego projektu przewidziane są spotkania z Wojciechem Tochmanem, Agatą Tuszyńską, Jackiem Hugo-Baderem i Hanną Krall.
Komentarze
0