W rejonie stacji Szczecin Port Centralny położono już 14 kilometrów nowych torów, a w Świnoujściu kolejnych 7 kilometrów. To w ramach prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”.

Dzięki modernizacji infrastruktury do portów będą mogły wjeżdżać dłuższe i cięższe składy. Mają to być nawet 750-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś. Sprawniejsze połączenie kolejowe pozwoli portom przyjąć i obsłużyć więcej ładunków.

W Szczecinie prace obejmują rejon stacji Szczecin Port Centralny, terminal kontenerowy Ostrów Grabowski i most kolejowy nad Parnicą. Docelowo wymienionych zostanie 61 kilometrów torów oraz 177 rozjazdów. Zmodernizowanych będzie 12 przejazdów kolejowo-drogowych.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych, a 108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.

Nowe tory potrzebne, bo przypłyną większe jednostki

W zakres inwestycji wchodzi też stabilizacja podłoża, odwodnienie oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej na różnych odcinkach przebudowywanych linii. Wszystkie prace prowadzone są etapami, aby nie blokować ruchu kolejowego do portów.

– Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Nowa infrastruktura ma być gotowa w II kwartale 2022 r. Koszt prac to koło 1,5 miliarda zł netto. Jedna trzecia pochodzi z dofinansowania z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”. Wykonawcą robót jest firma Torpol.

Wyremontują też drogi

Równolegle przebudowę układu dróg w kierunku portu prowadzi miasto Szczecin. Wkrótce ma zostać rozstrzygnięty kolejny przetarg obejmujący modernizacją ulic: Rybnickiej, Kujota, Hryniewieckiego, Logistycznej oraz części ulicy Bytomskiej. Wcześniej wyłoniono wykonawców przebudowy ulicy Górnośląskiej i Estakady Pomorskiej.