Będzie kilka zmian w formule festiwalu, ale to, co najważniejsze, czyli jego treść, pozostanie takie samo. Jak zapowiadają organizatorzy 56. edycji Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt, który odbędzie się od 21 do 29 kwietnia 2022, szczecińska publiczność znów zobaczy ważne i interesujące spektakle z Polski i zagranicy. Bilety na część wydarzeń są już w sprzedaży.


Dotyka nas trauma rzeczywistości

– W 2019 roku postanowiliśmy, że trzy kolejne edycje Kontrapunktu chcemy poświęcić transcendentaliom, tym wartościom, które pozwalają przekraczać, wykraczać poza, przewyższać, budzą dyskusję, potrzebę zadawania pytań o istotę rzeczy. Te naczelne i najbardziej doskonałe (wg Platona) idee to: Prawda, Dobro i Piękno. Dziś, kiedy dotyka nas traumatyzująca rzeczywistość, nastąpiła relatywizacja wartości. Dobro rozumiemy jeszcze bardziej „namacalnie”. To pojęcie budzi w nas atencję, współczucie i chęć współdziałania. Także znak graficzny tej edycji Kontrapunktu, kiedy powstawał wywoływał raczej przyjazne refleksje, a dziś ten kompas, autorstwa Aleksandry Ziętali, aż bije po oczach swym nagle zaktualizowanym znaczeniem – mówi Marek Sztark, dyrektor Przeglądu Teatrów Małych Form Kontrapunkt.

Juror ze statusem uciekiniera

Warto przypomnieć, że już w 2018 roku w programie Kontrapunktu znalazł się spektakl Teatru Przesiedlonych z Kijowa zatytułowany „Towar”, oparty na przeżyciach jego autora i jedynego aktora, Alika Sardariana, który służył jako ratownik medyczny w oblężonym ukraińskim mieście Debalcewo (w okręgu donieckim). Podczas tegorocznej edycji członkiem lub członkinią jury konkursu ma zostać artystka lub artysta z Ukrainy ze statusem uciekiniera wojennego. Tymczasem znane już są nazwiska dwóch pozostałych jurorek. To Joanna Klass – teatrolożka, ekspertka projektów teatralnych, animatorka kultury, wieloletnia pracowniczka Instytutu im. Adama Mickiewicza, obecnie Warsaw Bauhaus oraz pracująca w Akademii Sztuki w Szczecinie, dr hab. Aleksandra Łukaszewicz, która jest specjalistką w zakresie estetyki filozoficznej oraz teorii kultury i sztuki.

Zależy nam na teatrze przejmującym

– W tej edycji festiwalu zdecydowaliśmy się wprowadzić zmianę, która nawiązuje do tradycji, zapoczątkowanej przez Zygmunta Duczyńskiego, reżysera i twórcy Teatru Kana. Kiedy on włączył się do organizacji Przeglądu Teatrów Małych Form w 1995 roku, zaproponował rozszerzenie nazwy festiwalu o pojęcie „kontrapunktu”, a także zasadę, że do konkursu zostaną zaproszone zarówno teatry dramatyczne, lalkowe, jak też offowe. W ostatnim czasie się to zmieniło. Po kilku latach tworzenia festiwalu z podziałem na nurt off i konkursowy, uznaliśmy, że jest to gest deprecjonujący jakąś grupę. Zdecydowaliśmy zatem o przywróceniu tamtej, dawnej formuły – wyjaśnia Sztark. – Zależy nam na teatrze przejmującym, który porusza wiele różnych tematów, ukazywanych z różnych punktów widzenia, który uwrażliwia, a nie jest tylko rozrywką. Takie spektakle tworzą zarówno aktorzy i reżyserzy zawodowi, instytucjonalni, jak i tzw. niezależni – uzupełnia.

Głośny „Wstyd” i teatr z Kosowa

Program całego festiwalu nie został jeszcze przedstawiony, gdyż organizatorzy czekają na informację z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o ewentualnym dofinansowaniu, które zadecyduje o kształcie całego wydarzenia.

Pierwsze ujawnione i pewne już propozycje to spektakle: „Biblia. Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, reż. Jernej Lorenci , „Wstyd” z Nowego Teatru w Warszawie, w reżyserii Małgorzaty Wdowik, z udziałem Magdaleny Cieleckiej i Ewy Dałkowskiej oraz „A.Y.L.A.N” Gjilan City Theater z Kosowa, w reżyserii Blerty Neziraja.

Rewolucja i baśnie

Poza tym zapowiedziana została także wywodząca się z nurtu teatru interwencyjnego sztuka „Rewolucja, której nie było” słynnego Teatru 21 & Biennale Warszawa w reż. Justyny Sobczyk oraz spektakl „Grimm” Teatru pod Fontanną w Poznaniu w reż. Janusza Stolarskiego (zrealizowany w ramach projektu performatywnego prezentowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, złożonego z przedstawień tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny), który zostanie pokazany w Goleniowie.

Best OFF i muzyczna Łąka Kany

Ogłoszone także część wydarzeń towarzyszących festiwalowi. To m.in. prezentacja laureata The Best OFF – instalacji performatywnej zatytułowanej „Uwaga” stworzonej przez Teatr o.de.la w Rzeszowie, z choreografią Marty Burej oraz muzyczna inauguracja na Łące Kany, podczas której zobaczymy zespół Budyń & Chango. W tym miejscu pojawią się także muzycy Baltic Neopolis Orchestra, grając koncerty w ramach festiwalu Szczecin Classic. Na finał zaplanowano występ Jacka Kleyffa i Orkiestry na Zdrowie.

Wizyta w „Krzemieniu” i jubileusz poety

Inne wydarzenia towarzyszące tegorocznemu Kontrapunktowi to prezentacja spektaklu „Korowód w bluesie. Mandala” Teatru Ruchu Umownie Ewidentnego w reżyserii Jerzego Grzegorka (w DK „Krzemień) oraz program jubileuszowy dotyczący 90. urodzin poety i teatralnego aktywisty, Janusza Krzymińskiego (w Pałacu Młodzieży). Poza tym zaplanowano także wystawę prac autorki znaku festiwalu – Aleksandry Ziętali. Więcej informacji na temat programu festiwalu zostanie przekazanych pod koniec marca.