120-metrowa suwnica ST3 Offshore we wtorkowe popołudnie powoli opuściła na wodę „Jensa Kristiana”. Zamówiony przez norweskiego inwestora prototypowy kuter rybacki zbudowała świnoujska stocznia Poltramp Yard.
Cały proces budowy, wraz z wyposażeniem, przeprowadzono w Szczecinie, przy współudziale różnych firm stoczniowych z regionu. Przykładowo stalowy kadłub powstał w szczecińskiej stoczni Finomar, a konstrukcję aluminiową przygotowała spółka Alumare ze Świnoujścia
W poniedziałek statek został przetransportowany na specjalistycznym pontonie z nabrzeża w okolicach ul. Dubois do nabrzeża przy ST3 Offshore na wyspie Gryfia. We wtorek największa w Europie suwnica podniosła kuter i opuściła go na wodę. Cała operacja trwała niewiele ponad godzinę.
Jednostka ma 48 metrów długości i 9,5 metra szerokości. Waży około 800 ton. Nosi imiona Jensa Kristiana Kristoffersena, nieżyjącego założyciela firmy Alta Fiskeriselskap, która zamówiła kuter. To specjalistyczny statek wykorzystujący nowatorskie rozwiązania w zakresie połowu ryb, ich przechowywania i dostawy, a także przetwórstwa.
Prace przy kutrze trwały blisko dwa lata. Warto podkreślić, że jednostka została zbudowana „pod klucz”. A zdecydowana większość zamówień w szczecińskiej branży stoczniowej dotyczy w ostatnich latach budowy tylko samego kadłuba, ewentualnie z drobnymi pracami wyposażeniowymi.
Komentarze
5