PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy o łącznej wartości 503 mln zł (netto) na modernizację linii kolejowych i stacji w obrębie aglomeracji szczecińskiej. To kluczowa inwestycja, dzięki której w 2022 r. uruchomiona ma zostać Szczecińska Kolej Metropolitalna.

Wykonawcą obu umów będzie firmą Trakcja PRKiI. Bardziej kosztowny z projektów dotyczy modernizacji od lat niewykorzystywanej przez przewozy pasażerskie linii Szczecin Główny – Police. Przebudowę stacji i infrastruktury kolejowej (m.in. dobudowanie drugiego toru na odcinku Szczecin Główny - Turzyn) wyceniono na 479,8 mln zł (brutto). Remont wybranych elementów linii 273 (w kierunku Gryfina), 351 (w kierunku Stargardu) oraz 401 (w kierunku Goleniowa) kosztować będzie 138,7 mln zł (brutto).

- Trzeba było dołożyć pieniądze, bo rozstrzygnięcia przetargowe były powyżej naszych kosztorysów [o ponad 100 mln zł –red.]. Pieniądze się znalazły i dzięki temu możemy dzisiaj podpisywać umowy – mówił Arnold Bresch, członek zarządu spółki PKP PLK.

Bezpiecznie i komfortowo

W czasie 25 miesięcy wykonawca zobowiązał się m.in. do modernizacji 49 km sieci trakcyjnej, wymiany 46 km torów, wyremontowania 40 stacji i przystanków, w tym stworzenia 9 nowych.

- Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa. W całym województwie zachodniopomorskim realizujemy inwestycje kolejowe za 5,6 mld zł – podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Nie zabrakło polityków

Uroczystość podpisania umów była również okazją do politycznych wystąpień. W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim pojawili się niemal wszyscy znaczący politycy Prawa i Sprawiedliwości z regionu. Minister spraw wewnętrznych Joachim Brudziński, posłowie: Artur Szałabawka, Michał Jach i Krzysztof Zaremba oraz eurodeputowany Czesław Hoc. Każdy z nich zabrał głos, poświęcając niemal całe swoje wystąpienie na przekonywanie o zasługach rządzącej partii dla województwa zachodniopomorskiego.

- Jako politycy PiS możemy stawać przed mieszkańcami Pomorza Zachodniego z podniesionym czołem, bo realizujemy swoje obietnice, które często składaliśmy jeszcze będąc w opozycji – mówił minister Brudziński.

Samorządy zbudują węzły przesiadkowe

Poza PKP PLK w projekt SKM zaangażowane są również samorządy (gminy: Miasto Szczecin, Miasto Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Stargard) oraz województwo zachodniopomorskie.

Szczecin ma dołożyć 98 mln zł (brutto) na budowę węzłów przesiadkowych, czyli przystanków komunikacji miejskiej i parkingów w pobliżu stacji kolejowych SKM. Właśnie trwa przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej tej inwestycji. 23 sierpnia otwarte zostaną koperty z ofertami. Powinno być to zrobione już 10 lipca, ale w poprzedniej dokumentacji przetargowej podano zły adres mailowy. Postępowanie trzeba było unieważnić i rozpisać ponownie.

Wartość całej inwestycji w SKM, wraz z wkładem samorządów, szacuje się na 741 mln zł (brutto). Dofinansowanie unijne wynosi 512 mln zł.