W czasie jazdy będą sprzątane przedziały, artykuły higieniczne w toaletach będą uzupełniane na bieżąco. Na razie przez 90 dni i tylko na dwóch trasach.

W lipcu 2013 roku, PKP Intercity wprowadziło nowy model odbioru czystości w pociągach i zaostrzyło kontrolę sprzątania. Proces utrzymania wagonów w czystości, obejmuje różne rodzaje czyszczenia, m.in. okresowe (wykonywane dwa razy w miesiącu o bardzo szerokim zakresie) czy codzienne (przed wyruszeniem pociągu w trasę). Porządkowanie pociągów powierzono firmom zajmującym się tym profesjonalnie, a specjalnie wyznaczeni pracownicy PKP Intercity na bieżąco czuwają nad rzetelnym wykonywaniem usług. Rocznie przewoźnik przeprowadza blisko 400 tys. różnego rodzaju czyszczeń. W tym roku planuje wydać na ten cel około 48 mln zł.

System jest cały czas udoskonalany. Jego nowym elementem jest usługa czyszczenia w biegu. Oznacza to, że pociągi, oprócz tego, że są sprzątane na stacji początkowej i końcowej, są dodatkowo czyszczone w czasie trwania podróży.
Poczucie komfortu w podróży zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest czystość. Poza standardowym czyszczeniem pociągów przed wyjazdem, nasze składy będą sprzątane także podczas podróży. Dzięki temu, nawet na długich trasach zachowają odpowiedni standard do końca - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.

Obecnie prowadzony jest program pilotażowy, który obejmuje trzy pary pociągów na dwóch trasach.
Są to: TLK Pojezierze (Katowice – Warszawa – Białystok – Trójmiasto), EIC Prus (Warszawa – Poznań – Szczecin) oraz TLK Gałczyński (Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin – Świnoujście). Sprzątanie odbywa się na odcinkach: Warszawa – Białystok – Warszawa oraz Krzyż – Poznań – Krzyż. Ekipy mają za zadanie m.in. posprzątać przedziały, toalety i uzupełnić w nich artykuły higieniczne oraz zebrać śmieci.

Po zakończeniu pilotażu, który potrwa 90 dni, przewoźnik zamierza rozszerzyć usługę na kolejne składy.