To już kolejna bardzo interesująca wystawa otwarta w tym roku w Trafostacji Sztuki. Tym razem zaproszone artystki i artyści mierzą się z tematem archiwum, zarówno w znaczeniu wizualnej formy wiedzy, jak też stwarzanych w jej ramach sposobów komunikacji. Ekspozycja pod tytułem „Możesz uciec z bezkresnego środka, na sam dół góry” od 17 lutego jest dostępna na dwóch piętrach budynku przy ul. św. Ducha.
Bardzo poetycka fraza
– Tytuł to cytat z wypowiedzi jednego z bohaterów serialu „Sukcesja” – mówi Michał Markiewicz, jeden z trzech kuratorów tej ekspozycji. – Ta fraza wydała mi się bardzo poetycka, a przy tym dobrze odnosząca się do gry z władzą, pewnych społecznych autostereotypów i ściągania schedy pamięci pokoleniowej, czyli też właśnie archiwum – dodaje.
Projekt jest realizowany w ramach Partnerstwa Odry, a zespół kuratorski, który przygotował tę wystawę, tworzą także Dagmar Schmengler i Stanisław Ruksza, czyli dyrektor Trafostacji Sztuki.
Wiele odmiennych technik
Temat archiwum został ukazany przez twórców w wielu odmiennych ujęciach, ponieważ dziesięcioro artystów, którzy prezentują tu swoje pomysły, posługuje się takimi technikami jak rzeźba instalacja, media zdigitalizowane, fotografia, grafika czy malarstwo. Dzięki temu otrzymujemy znacznie poszerzone rozumienie tego, czym jest archiwum. Nie jest ono traktowane tylko jako zbiór informacji i danych, ale też m.in. jako model reprezentujący mechanizmy społeczne.
Pierwsze piętro bardziej uniwersalne
– Te prace w bardzo różny sposób odnoszą się do funkcjonowania informacji, szeroko pojętego archiwum, gromadzenia rzeczy czy lęku związanego z z kwestiami tożsamościowymi. Artystów łączy niewątpliwie podejście krytyczne do tego tematu. Podzieliliśmy ich prace w ten sposób, że w sali na drugim piętrze umieściliśmy te, które wiążą się z bardziej indywidualnym punktem widzenia, choćby instalacje Dominiki Olszowy, podejmujące temat domu, natomiast na pierwszym piętrze są prace o bardziej uniwersalnym charakterze – tłumaczy Markiewicz.
Właśnie na dolnym piętrze można zobaczyć instalację „Artifiziarium I” wykonaną przez Yvonne Roeb, która wyrzeźbiła z pianki poliuretanowej i zestawiła ze sobą hybrydy i abstrakcyjne mutacje zwierząt, komentując w ten sposób kwestię ludzkiej supremacji w świecie, w którym bytują też inne istoty.
Archiwum nieskończone
Wśród wszystkich prac na pewno wyróżnia się instalacja Łukasza Trzcińskiego i Yana Kurza „Szkice z estetyki”, która przywołuje fotograficzne zainteresowania Romana Ingardena i pokazuje nieznane prace, które ten filozof prawdopodobnie stworzył i zostały one znalezione w jego krakowskim archiwum. Zostały skopiowane w formie wydruków, posegregowane w takie cykle jak „chmury”, „kwiaty doniczkowe” czy „widoki górskie” i umieszczone na... kondygnacjach stojaka pocztówkowego.
Wielu odwiedzających wystawę pierwszego dnia, zatrzymywało się dłużej przy pracy Patrycji Orzechowskiej „DEADLINE.Never Ending Story”. To nietypowy art book, stworzony przy użyciu tuszu pigmentowego na papierze bawełnianym, w zamierzeniu autorki (która pozostawiła wiele pustych kartek) pozostający niedokończonym. To praca, która była prawdopodobnie najbardziej komentowana. Niewatpliwie w sensie czysto estetycznym jest to dzieło, które zwraca uwagę widza.
Inne artystki i artyści, którzy pokazali swoje prace na wystawie „Możesz uciec z bezkresnego środka, na sam dół góry”, to: Kaya Behkalam, Rafał Dominik, Hara Shin, Yvonne Roeb, Simone Rueß, Sławek ZBIOK Czajkowski, Anike Joyce Sadiq. Wystawa będzie dostępna do 3.04.2022 r.. W niedziele wstęp wolny.
Komentarze
0