Nowe nabrzeża przeładunkowe w rejonie Kanału Dębickiego chciałoby wybudować sześć firm, które złożyły oferty w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Najniższa propozycja wynosi 343 mln zł i jako jedyna mieści się w budżecie zaplanowanym przez zamawiającego.

To oferta konsorcjum spółek NDI oraz NDI SOPOT. Pozostałe propozycje są wyższe niż budżet na to zadanie, określony przez ZMPSiŚ na poziomie 356 mln zł. Najdrożej swoją pracę wyceniło konsorcjum złożone ze spółek: Copasa Polska i S.A. de Obras y Servicios Copasa z Hiszpanii – 596 mln zł.

Dostosowanie nabrzeży do nowych parametrów toru wodnego

– W ramach inwestycji infrastruktura szczecińskiego portu będzie przystosowana do aktualnych trendów na rynku transportu morskiego, co wiąże się z pogłębieniem i modernizacją toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra. I choć samo pogłębienie wykonuje Urząd Morski w Szczecinie, to rolą zarządu portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego – informuje Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR w ZMPSiŚ.

Infrastruktura w rejonie Kanału Dębickiego ma być zmodernizowana pod kątem obsługi drobnicy, w tym kontenerów. Wyremontowane zostaną nabrzeża Czeskie, Słowackie i Fińskie. Po wschodniej stronie kanału, na Ostrowie Grabowskim, wybudowane zostanie nowe nabrzeże Norweskie, a w przyszłości być może również nabrzeże Duńskie, które zamknie tę część kanału.

Jest jeszcze druga duża inwestycja

Prace mają być wykonane do końca 2023 r. Ten sam termin obowiązuje przy innej wielomilionowej inwestycji planowanej w szczecińskim porcie. Chodzi o przebudowę infrastruktury w rejonie Basenu Kaszubskiego. Powstanie tam m.in. nowe nabrzeże Dąbrowieckie, a zmodernizowane zostaną np. nabrzeża Katowickie i Chorzowskie. 15 czerwca powinny być znane oferty firm zainteresowanych tym zamówieniem.

Obie inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych (POIiŚ) łączną kwotą 436 mln zł.