Na całym świecie co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności, z czego aż 88 mln ton w samej Unii Europejskiej. Według statystyk, w Polsce wyrzucamy co roku ok. 9 mln ton jedzenia (raport Banku Żywności). Aby przeciwdziałać rosnącym, niechlubnym statystykom, sieć supermarketów Auchan dołącza do akcji, dzięki której produkty z krótką datą przydatności zostają przecenione o połowę. To kolejny krok w kierunku wdrażania idei zero waste i less waste.

Auchan podejmuje walkę z marnowaniem jedzenia

Żywność przeceniona o 50% to pomysł, który pozwoli uratować takie produkty, jak na przykład paczkowane mięso, sery czy jogurty. W niektórych supermarketach Auchan pojawiły się już specjalne działy, gdzie można znaleźć produkty w niższej cenie. Lady chłodnicze z przecenioną żywnością ustawiono w łatwo dostępnych miejscach, na przykład blisko kas, a dodatkową zachętą do zakupu są takie hasła, jak „Zero waste. Dbajmy o żywność, nie wyrzucamy“ lub „Tutaj możesz kupić taniej - z rabatami“. W ten sposób sieć wprowadza ideę zero waste, absolutnie niezbędną, jeżeli chcemy ratować naszą planetę od samozagłady.

Rabat 50% naliczany jest od ceny podstawowej. Przecenione produkty nadal stanowią pełnowartościową żywność, odróżnia je wyłącznie krótsza data przydatności do spożycia.

Sieć francuskich supermarketów dołącza do konkurencji

Podobna akcja ruszyła już wcześniej w sieci sklepów Lidl pod hasłem „Kupuję, nie marnuję“, dzięki czemu konsumenci mają szansę kupować taniej i równocześnie zapobiegać poważnemu problemowi, jakim stało się marnotrawienie żywności. Warto podkreślić, że wyrzucanie jedzenia to nie tylko tony śmieci, ale dodatkowo marnowanie hektolitrów wody oraz utrata energii, potrzebnej do produkcji. Do strat należy również doliczyć transport oraz przechowywanie w chłodniach.

Auchan Retail Polska z chęcią opowiada o tym, jak ważne jest podnoszenie poziomu świadomości społecznej i dawanie konsumentom wyboru:

Troska o wpływ, jaki wywieramy na środowisko, jest dziś konieczna by zachować nasz świat. Zobowiązujemy się dbać o planetę ograniczając nasz ślad węglowy. W Auchan zwracamy szczególną uwagę na walkę z marnowaniem żywności, sortowanie odpadów, ograniczenie zużycia plastikowych toreb, lepsze zarządzanie energią czy ochronę bioróżnorodności.

Wśród przecenionych produktów można znaleźć m.in. nabiał oraz mięso, a produkty z krótką datą nie są gorszej jakości. Można je wykorzystać od razu po zakupie lub zamrozić. Ich smak, konsystencja i wartości odżywcze pozostają niezmienne w stosunku do produktów z długą datą ważności.

Jak pokazują badania przeprowadzone dla Grupy Kruk, aż 49% Polaków przyznaje, że wyrzuca jedzenie, co oznacza, że czteroosobowa rodzina w ciągu roku traci w ten sposób aż 2500 zł. Głównym powodem jest nie sprawdzanie tego, co znajduje się w domowych zapasach. Zazwyczaj kupujemy więcej niż jesteśmy w stanie zużyć.

Nie marnuj żywności, nie produkuj śmieci

Aktualna oferta sklepu Auchan, którą znajdziecie na stronie https://blix.pl/sklep/auchan/, to tysiące produktów, w tym sporo tych, które możemy kupić na wagę. Wśród nich znajdują się owoce, warzywa, mięso, wędliny, sery, słodycze czy bakalie. Do sieci supermarketów Auchan już od dłuższego czasu klienci mogą przyjść z własnym pojemnikiem, unikając w ten sposób pobierania foliowych torebek. To kolejny, ważny krok w kierunku ochrony środowiska, zwłaszcza, że statystycznie Polacy zużywają ok. 300 reklamówek rocznie, w czasie, gdy Niemcy zaledwie 60, a Duńczycy… 4! Jeżeli chodzi o wyrzucanie jedzenia, Polska plasuje się na piątym, niechlubnym miejscu w Europie (raport CBOS). W samej Europie marnowanie żywności to strata w wysokości 143 mld euro.