Rozpoczyna się przebudowa torowiska tramwajowego w al. Piastów. 8 stycznia zmieniona zostanie organizacja ruchu w rejonie placu budowy, a także organizacja komunikacji miejskiej.

W ramach prac konsorcjum firm ZUE SA z Krakowa – Tor Kar Sson Zbigniew Kargul Warszawa wyremontuje torowisko w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do ul. Dąbrowskiego. To łącznie 3 735 metrów toru pojedynczego. Będzie to pierwsze w Szczecinie torowisko zielone.

Wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, wybudowana będzie nowa infrastruktura przystankowa (nowe perony przystankowe dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych i nowe wiaty).

Zmodernizowane zostaną także przejazdy przez torowiska na całej długości al. Piastów.

Torowcy rozpoczną prace w nocy z 7 na 8 stycznia. Wówczas wprowadzone zostaną istotne zmiany w organizacji ruchu. W celu zminimalizowania utrudnień w ruchu prace wykonane podzielone na sześć etapów. Organizacja ruchu będzie zmieniana kilkukrotnie.

W pierwszym etapie zamknięte zostaną przejazdy przez torowisko na al. Piastów w ciągu ulic:

- Bohaterów Getta Warszawskiego

- Jagiełły/Pułaskiego

- Szwoleżerów

Zmiany będą także wprowadzone w al. Piastów oraz na Placu Kościuszki i na ul. Krzywoustego.

Jezdnia zachodnia al. Piastów (wyjazdowa z miasta):

- Wyłączony z ruchu zostanie lewy pas al. Piastów od ul. Jagiellońskiej do ul. Szwoleżerów ( z wyjątkiem odcinków przed placem Kościuszki i skrzyżowaniem z ulica Narutowicza).

Jezdnia wschodnia al. Piastów (wjazdowa do centrum):

- Zajęta zostanie częściowo jezdnia na odcinku od ul. Sowińskiego do ul. Jagiellońskiej. Kierowcy będą mieli do swojej dyspozycji dwa pasy ruchu,

- Na odcinku pomiędzy Placem Kościuszki a ul. Jagiellońską, parkowanie możliwe będzie jedynie równoległe na chodniku.

Wprowadzone zostaną udogodnienia dla komunikacji miejskiej:

przed skrzyżowaniem z ulicą Jagiellońską z pasa do skrętu w prawo, umożliwiony zostanie przejazd na wprost dla autobusów komunikacji miejskiej, a prawy pas pomiędzy ul. Jagiellońską a placem Szarych Szeregów przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów.

Plac Kościuszki

Przejazd przez torowisko w ciągu al. Piastów w kierunku Turzyna możliwy będzie tylko jednym pasem.

Ulica Krzywoustego

Na odcinku od Placu Zwycięstwa do Placu Kościuszki lewy pas ruchu w kierunku Turzyna na torze tramwajowym przeznaczony będzie tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej (autobusy w kierunku placu Kościuszki kursować będą z pominięciem przystanku „Krzywoustego”).

Z uwagi na wprowadzenie dwóch dodatkowych linii tramwajowych (11 i 13) na ulicy ul. Krzywoustego zmieniony zostanie program sygnalizacji na pl. Zwycięstwa (wydłużony zostanie sygnał zielony dla tramwajów wyjeżdżających z placu Zwycięstwa w ul. Krzywoustego)

Organizacja komunikacji miejskiej na czas prowadzonych prac

Zmiany w komunikacji miejskiej obowiązywać będą od środy 8 stycznia. Wyłączony z ruchu tramwajów zostanie odcinek od przystanku Piastów do pętli na Pomorzanach.

Za tramwaj uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 812 kursująca na trasie: Plac Szarych Szeregów (nawrót przez Plac Odrodzenia) – Piastów – Plac Kościuszki – Piastów – Powstańców Wielkopolskich – Budziszyńska – Inowrocławska – Pomorzany Dobrzyńska (z powrotem z pominięciem Inowrocławskiej).

Autobusy będą zatrzymywać się na następujących przystankach (tych samych, na których zatrzymuje się nocna linia 524):

- Plac Szarych Szeregów

- Piastów

- Plac Kościuszki

- Narutowicza

- Szwoleżerów

- Dąbrowskiego

- Starkiewicza

- Szpitalna

- Frysztacka

- Pomorzany

- Budziszyńska

- Inowrocławska nż

- Pomorzany Dobrzyńska.

Linia będzie kursować z następującą częstotliwością:

- co 3 minuty: w godzinach szczytu

- co 6 minut: w dni powszednie pomiędzy szczytami przewozowymi oraz w godz. 17:00 – 20:00, w soboty w godz. 9:00-18:00 oraz w niedziele i dni świąteczne w godz. 11:00-18:00,

- co 10 minut w pozostałym okresie

Komunikacja tramwajowa:

- Linia 4: zostanie zawieszona

- Linia 11 kursować będzie na trasie Ludowa – Plac Rodła – Brama Portowa – Plac Kościuszki – Gumieńce

- Linia 12 pojedzie na trasie: Dworzec Niebuszewo – Plac Rodła – Plac Szarych Szeregów – Plac Gałczyńskiego (postój) – Plac Kościuszki – Brama Portowa – Plac Rodła – Dworzec Niebuszewo,

Uruchomiona zostanie nowa linia 13, która będzie uzupełnieniem linii 12: „Trzynastka” pojedzie na trasie: Dworzec Niebuszewo – Plac Rodła – Brama Portowa – Plac Kościuszki – Plac Gałczyńskiego (postój) – Plac Szarych Szeregów – Plac Rodła – Dworzec Niebuszewo.

Na pozostałych liniach obowiązywać będą specjalne rozkłady jazdy – częstotliwość kursowania będzie taka jak dotychczas.

Linia 1 w dni powszednie będzie jeździć wg specjalnego rozkładu jazdy ze wzrostem częstotliwości do 12-minutowej w godzinach 9-14 (co drugi kurs wydłużony do pętli Głębokie). Ekspedycja taboru bez zmian.

Linia 3: na pętli Pomorzany tramwaje tej linii będą zatrzymywać się na dotychczasowym torze linii 4 i 11.

W związku z wyznaczeniem na odcinku ul. Krzywoustego pomiędzy Placem Zwycięstwa a Placem Kościuszki wydzielonego pasa dla komunikacji miejskiej nieczynny będzie przystanek "Krzywoustego" dla linii 61, 61 bis, 75, 81, 521, 527, 528.

Najbliższe przystanki zlokalizowane są:

- linie 61, 61 bis i 81: w al. Piastów przystanek "Plac Kościuszki"
- linie 75, 521 i 527: na ul. Krzywoustego przystanek "Bolesława Śmiałego"
- linia 528: na ul. Sikorskiego przystanek "Plac Kościuszki"

Zasady wykorzystania biletów okresowych na jedną linię:

Bilety okresowe na linie 4, 11 lub 12 upoważniają do przejazdu:

- na dotychczasowych trasach linii (tj. przed remontem),

- na tymczasowych trasach linii,

- wszystkimi liniami zwykłymi na odcinku Pomorzany – ul. Kolumba – ul. Nowa – Brama Portowa,

- wszystkimi liniami zwykłymi na odcinku Plac Rodła – al. Wyzwolenia – Brama Portowa – ul. Krzywoustego – Plac Kościuszki,

- autobusową komunikacją zastępczą na całej trasie.

Przebudowa torowisk w al. Piastów do jeden z elementów zadania realizowanego przez konsorcjum ZUE SA – Tor – Kar - Sson Zbigniew Kargul Warszawa.

W ramach tego wartego ok. 45 milionów złotych kontraktu wyremontowane zostanie także:

- torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza) – 682 m. t. p.

- rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. Łączna długość wymienianego torowiska to 162 m. t. p.

Na wykonanie wszystkich prac (wraz z al. Piastów) wykonawca ma czas do połowy maja.

Zadanie to jest elementem realizowanego przez Miasto Szczecin projektu „Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie”. Wartość projektu wynosi 273 443 215, 80 zł (brutto) z czego dofinansowanie wynosi 131 170 000 zł (netto). Kwota dofinansowania stanowi 59 % kosztów kwalifikowanych. Oprócz remontu w al. Piastów, na ul. Wawrzyniaka oraz na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej w ramach innych przetargów zmodernizowana zostanie zajezdna tramwajowa w al. Wojska Polskiego (prace wykona ZUE SA z Krakowa) oraz przebudowane będzie torowisko na ul. Energetyków i Gdańskiej . Przebudowana będzie także pętla na Basenie Górniczym. Przetarg na realizację ogłosiła już spółka Tramwaje Szczecińskie.

W ramach tego projektu w 2012 roku przebudowany został układ torowy na Bramie Portowej.