Stale rosnąca liczba samochodów sprawia, że w centrum Szczecina coraz trudniej zaparkować. Niezbędne są zmiany w zasadach działania Strefy Płatnego Parkowania. Temat budzi emocje i wiele pytań, stąd inicjatywa magistratu i miejskiej spółki NiOL (zarządca SPP) – cykl wideoczatów z mieszkańcami, ze szczegółowymi wyjaśnieniami planowanych zmian. Kolejne wirtualne spotkanie już dzisiaj, w środę 16 września, o godzinie 17.

W 2012 r. w Szczecinie zarejestrowanych było 238 tys. samochodów. Dziś jest ich już ponad 300 tys. Przekłada się to bezpośrednio na problemy z parkowaniem. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie wynosi zalewie 2,9%, a dla optymalnego ruchu powinno być ich około 20 %.

Główny cel – zwiększenie dostępności miejsc parkingowych

Dlatego miasto przygotowało kompleksowy projekt zmian w SPP, których głównym celem ma być wzrost rotacji pojazdów w centrum i w efekcie zwiększenie dostępności miejsc parkingowych. Projekt przeszedł już konsultacje społeczne, w których wzięło udział ponad 200 osób (ankiety i dyskusja na wideoczacie).

Jako jeden z większych problemów zdiagnozowano zbyt dużą liczbę wykupionych abonamentów. W czasie konsultacji społecznych dwie trzecie badanych poparło pomysł ograniczenia dostępności do abonamentów poprzez uprzywilejowanie cenowe osób płacących podatki w Szczecinie. Proponuje się likwidację abonamentów rocznych, droższe abonamenty miesięczne (strefa A – 300 zł, B – 200 zł) tylko dla osób płacących podatki w mieście, wyższą opłatę zryczałtowaną dla mieszkańców strefy (360 zł) i nowość -  abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.

Zbyt duża liczba abonamentów i ryczałtów uniemożliwia rotację aut

Te zmiany były jednym z tematów pierwszego wideoczatu z dyrektorem Wydziału Gospodarki Komunalnej Pawłem Adamczykiem i prezes NiOL Radosławem Kanarkiem. „Dlaczego dyskryminowani są kierowcy, którzy są mieszkańcami gmin ościennych a pracują w Szczecinie i nie mogą wykupić abonamentu miesięcznego?” – pytał jeden z uczestników dyskusji.

- Zbyt duża liczba opłat abonamentowych i ryczałtów sprawia, że obecnie rotacja aut w strefie jest dalece niewystarczająca. Dlatego celem nowej uchwały o SPP jest zmniejszenie liczby abonamentów poprzez likwidację abonamentów rocznych i ograniczenie dostępu do abonamentów miesięcznych tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Uprzywilejowanie mieszkańców i firm płacących podatek w danej gminie jest praktykowane w innych polskich miastach – odpowiadali urzędnicy.

„Wolę zapłacić więcej za krótki parking i załatwienie sprawy niż tracić czas i paliwo na krążenie w kółko”

Przyczynić się do większej rotacji na zatłoczonych dziś ulicach mają też wyższe stawki za jednorazowe bilety parkingowe. Opłata za pierwszą godzinę w strefie B miałaby po zmianach kosztować 2,8 zł (teraz 1,6 zł), a w strefie A - 3,6 zł. (teraz 2,8 zł). Bardzo użytecznym rozwiązaniem powinien okazać się pomysł zgłoszony w czasie konsultacji przez mieszkańców – darmowy bilet na 15-minutowe parkowanie do wykorzystania raz dziennie.

Poza tym, strefa ma być rozszerzona. Dziś SPP to 80 ulic i 6853 miejsc parkingowych. Po zmianach będą to 142 ulice i około 11,7 tysiąca miejsc. Pomysłodawcy liczą, że takie zmiany przyczynią się do rozwiązania problemów zgłaszanych przez mieszkańców, choćby podczas wideoczatu.

„Dlaczego kwartał ulic Piłsudskiego, Rayskiego i Mazurska w rejonach placu Grunwaldzkiego jest nadal w żółtej strefie, otoczonej przez ulice w strefie czerwonej? W tym rejonie są liczne placówki szkolne i przedszkolne oraz urząd pocztowy a poprzez tańsze abonamenty miejsca na tych ulicach są permanentnie zajęte, przez co traci ona swój sens w tym rejonie a zaparkowanie na krótki okres graniczy z cudem. Wolę zapłacić więcej za krótki parking i załatwienie sprawy niż tracić czas i paliwo na krążenie w kółko” – pytał jeden z mieszkańców.

- Zakładamy, że ograniczenie liczby abonamentów, inne zmiany w cenniku sprawią, że sytuacja na tych ulicach się poprawi. Temu właśnie mają służyć zmiany – tłumaczyli urzędnicy.

Zmiany mogą wejść w życie z końcem marca 2021 r.

Jeśli projekt uchwał w sprawie zmian w SPP znajdą poparcie wśród radnych na sesji 22 września, to proponowane zmiany wejdą w życie 31 marca 2021 r. Magistrat uspokaja jednak, że zakupione wcześniej abonamenty nie zostaną anulowane.

- Opłaty abonamentowe, opłaty z zerową stawką i opłaty zryczałtowane, zakupione przed wejściem w życie uchwały, zachowują swoją ważność – podkreślają urzędnicy.

Kolejne okazje do zadawania pytań

Dyrektor Paweł Adamczyk i prezes Radosław Kanarek spotkają się z internautami jeszcze dwukrotnie. Dziś będą oczekiwać na pytania przede wszystkim o zmiany w komunikacji miejskiej, a jutro o nowe parkingi i planowane parkingowce.

Dziś, 16 września, drugi wideoczat:

Nowy Ład Parkingowy w Szczecinie Mobilność 2.0.

Godzina 17., środa 16.09.2020

Trzy strefy komunikacyjne miasta, SKM, Linia 90, tańsze bilety okresowe, nowy rower miejski

 

Link dla uczestników:

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_gCN0rzD3Qjq6-IDEa3RnAg

A jutro, 17 września, kolejny

Nowy Ład Parkingowy w Szczecinie - Parkowanie 2.0.

Godzina 17., czwartek 17.09.2020

Parkingi (PPN), parkingowce, parkomaty - lokalizacje, założenia cennikowe.

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_ja4LB89yQOi1fQQbE1TMCw