Tegoroczni maturzyści oraz uczniowie klas ósmych właśnie się dowiedzieli, że ich egzaminy będą wyglądać inaczej. Czy obniżenie wymagań jest odpowiednim wsparciem nauki? „Polska jest jednym z pierwszy krajów w Europie, które poczyniło bardzo szybko przymiarki, aby dostosować się do całej sytuacji”.

Na poniedziałkowej konferencji prasowej kuratorium oświaty przedstawiło program wsparcia dedykowanego nauczycielom na naukę zdalną oraz pokrótce omówiło zmiany w zbliżających się egzaminach ósmoklasisty i maturalnym.

– Rząd na przestrzeni kilku miesięcy wsparł bardzo mocno zdalne nauczanie, przeznaczył ok. 1 mld złotych, były to takie programy jak Zdalna Szkoła, Zdalna Szkoła + i ostatnio 149 szkół z naszego województwa otrzymało wsparcie w ramach programu Aktywna Tablica – przedstawiła Magdalena Zarębska-Kulesza, Zachodniopomorski Kurator Oświaty. – Kolejne wsparcie rządu to dedykowane wsparcie w kwocie do 500 złotych na naukę zdalną.

Ze wsparcia będą mogli skorzystać uczący zdalnie nauczyciele zarówno szkół publicznych, jak i niepublicznych. Będzie ono obejmowało zakupy dokonane od 1 września do 7 grudnia. Pomoc finansowa może być przeznaczona na zakup sprzętu, akcesoriów komputerowych, oprogramowania czy też usługi dostępu do Internetu. – Jest to kwota 300 mln złotych. To odpowiedź na problemy, które mieli nauczyciele w ramach nauczania zdalnego – dodaje Zarębska-Kulesza. Dokładny wykaz rzeczy mogących być zakupionych w ramach wsparcia zostanie umieszczony na stronie internetowej kuratorium.

Jak otrzymać pieniądze?

Nauczyciel składa wniosek do dyrektora, ten sporządza zestawienie i przekazuje jednostkom samorządu terytorialnego, które otrzymują pieniądze ze zwiększonej subwencji oświatowej. W przypadku szkół niepublicznych będzie to forma dotacji celowej. Wniosek musi być złożony najpóźniej do 7 grudnia.

Egzamin ósmoklasisty i maturalny inny niż zazwyczaj

Zmiany w egzaminach przewidziane są tylko na rok 2021. Zmiany dotyczą przedmiotów egzaminacyjnych, a więc w szkołach podstawowych tylko matematyki, języka polskiego i języków obcych.

– Polska jest jednym z pierwszy krajów w Europie, które poczyniło bardzo szybko przymiarki, aby dostosować się do całej sytuacji – skomentował Jerzy Sołtysiak, Wicekurator Oświaty. – Wymagania egzaminacyjne nie będą w żadnym stopniu zawężały podstawy programowej. Nikt do tej pory nie podjął i nie ma też Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmować, jakichkolwiek działań, których celem będzie zawężanie treści z podstawy programowej – dodaje.

Jednak wycięcie z wymagań egzaminacyjnych chociażby niektórych struktur gramatycznych języków obcych z pewnością spowoduje, że nie zostaną one omówione w ramach podstawy programowej. a co za tym idzie, uczniowie po ósmej klasie będą musieli wrócić do ich omawiania w następnym roku szkolnym, już w szkole ponadpodstawowej.

Harmonogram prac nad zmianami

– Nowe wymagania egzaminacyjne ukażą się w postaci osobnego rozporządzenia. Wskazują na treści, z których będzie przygotowany arkusz egzaminacyjny. Od 20 do 27 listopada MEN przeprowadza prekonsultacje, w wyniku których wszyscy zainteresowani mogą do przedstawionych już załączników zaproponować ewentualne zmiany czy uwagi. Około 15 grudnia będzie opublikowane rozporządzenie MEN, a w okresie do 19 stycznia będą prowadzone szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli. Przewiduje się, że w marcu będą przeprowadzane egzaminy próbne – przedstawił plan prac nad zmianami.

Dodał, że uczniowie klas ósmych od tego roku będą mieć swój egzamin w maju, a nie jak w poprzednich latach – w kwietniu.

Co się zmieni?

– W przypadku egzaminu ósmoklasisty, jeżeli chodzi o język polski, należy się spodziewać, że będzie mniej lektur obowiązkowych i tylko dwie formy wypowiedzi oraz mniej zadań. Uczeń będzie mógł napisać wypracowanie na podstawie wybranej przez siebie lektury obowiązkowej, bez narzucenia mu której – mówi Sołtysiak. – Jeżeli chodzi o matematykę, to będzie mniej treści do opanowania, które dotyczą np. geometrii przestrzennej czy statystyki opisowej. Mniej zadań, w tym zadań otwarty. Język obcy to mniejsza liczba tekstów do wysłuchania i przeczytania, ograniczenie także struktur gramatycznych – przedstawił zmiany Sołtysiak.

W przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym zmniejszy się liczba zadać do rozwiązania. Najważniejszą jednak zmianą wydaje się odstąpienie od obowiązku przystąpienia do jednego egzaminu na poziomie rozszerzonym.

Przypominamy: do 27 listopada można zgłaszać swoje uwagi i opinie merytoryczne na adres: prekonsultacje@men.gov.pl.