Po jedenastu latach od zamknięcia ruchu pasażerskiego co jakiś czas słyszy się o jej ponownym otwarciu. Mówi się o Szybkiej Kolei Miejskiej. Pomimo medialnej ciszy na ten temat okazuje się, że pomysł reaktywacji linii do Polic nie umarł śmiercią naturalną.
Linia kolejowa łącząca Szczecin z Policami powstała w 1898 roku, a czternaście lat później przedłużono ją do Trzebieży. Jej początkowy odcinek oplata obecne Śródmieście jak linie S-Bahn w Berlinie. Dodatkowym atrybutem linii jest gęsta lokalizacja przystanków. Do 2002 roku jeździły tędy pociągi osobowe. Przestały jeździć z powodu malejącej frekwencji pasażerów.
 
Coś się jednak dzieje
 
O uruchomieniu Szybkiej Kolei Miejskiej w oparciu o linię do Polic po raz pierwszy zaczęto mówić w 2003 roku. Osiem lat później pojawiły się konkretne plany i wyliczenia. Podczas prezentacji swojego projektu Maciej Sochanowski, inżynier budownictwa drogowego, który posiada własną pracownię projektową, przekonał radnych miejskich do konieczności uruchomienia SKM. Po jego wystąpieniu w mediach jakby ucichło na ten temat.
 
Jak się okazuje, pomysł SKM popiera obecnie urzędujący prezydent Szczecina, Piotr Krzystek. Podczas odbywających się niedawno konsultacji z mieszkańcami miasta na temat przyszłorocznego budżetu przyznał:  - Prace studialne nad tym projektem trwają, w tej chwili są posunięte dużo dalej, niż jakiś czas temu. Prowadzi je Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Będziemy wspierać tę inwestycję – zapewnił prezydent Szczecina.
 
Trzy etapy
 
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego podjęło się sporządzenia planu wykonalności SKM, w którym uwzględniono wszelkie inwestycje, terminy realizacji oraz koszty. Uruchomienie linii podzielono na trzy etapy:
 
Etap 0 – zakłada przedłużenie kursowania pociągów z Gryfina, Stargardu i Goleniowa do stacji Szczecin Niebuszewo, zwiększenie ich ilości w godzinach między szczytami przewozowymi, wyremontowanie istniejących przystanków na tej trasie;
Etap 1 – zakłada budowę nowych przystanków kolejowych – w pobliżu wiaduktu nad ul. Ku Słońcu i na wysokości Szczecińskiego Parku Naukowo –Technologicznego, budowę drugiego toru między dworcem głównym, a Turzynem oraz przeniesienie węzła przesiadkowego z ul. Kołłątaja w rejon dworca Niebuszewo (dojazd od ul. Księcia Warcisława I);
Etap 2 – zakłada modernizację nieczynnego drugiego toru oraz przystanków od Niebuszewa do Polic, budowę odnogi do osiedla Chemik wraz ze stacją końcową zlokalizowaną na skwerze Jana Pawła II oraz budowę parkingów typu Park&Ride przy ważniejszych węzłach przesiadkowych.
 
Według założeń Etap 0 można by zrealizować już w 2015 roku. Etap 1 mógłby zostać zrealizowany w latach 2016 – 2018, zaś Etap 2 mógłby zostać sfinalizowany w 2020 roku.  Jak wyliczono, całkowity koszt przedsięwzięcia wynosiłby 510 milionów złotych, z czego 230 milionów przeznaczono by na infrastrukturę, zaś pozostałe 280 milionów na tabor. Pieniądze na ten cel można pozyskać z Funduszy Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020. Uruchomienie Szybkiej Kolei Miejskiej jest w Szczecinie o wiele tańsze, niż budowa całej linii od podstaw. U nas cała infrastruktura jest praktycznie gotowa.