30 minut zaoszczędzą pasażerowie, jadący koleją ze Szczecina do Poznania. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej potrzebnej do modernizacji linii, łączącej stolicę Wielkopolski i województwa zachodniopomorskiego. Pociągi pojadą szybciej, a pasażerowie będą korzystali z odnowionych stacji.

Na odnowionych torach, na trasie Szczecin - Poznań, prędkość maksymalna połączeń pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h, a czas podróży między tymi miastami skróci się z obecnych 2 godzin 30 minut do 2 godzin.

Jak zaznacza portal www.rynek-kolejowy.pl, modernizacja przewiduje zwiększenie prędkości do 160 km/h na odcinkach Poznań POD (Jeżyce) – Wronki oraz Dobiegniew – Szczecin Dąbie i przywrócenie pierwotnych parametrów linii, tj. prędkości 120- 130 km/h na odcinku leżącym na obszarze Puszczy Noteckiej i Puszczy Drawskiej: oraz na odcinku Wronki – Dobiegniew. Ponadto, odcinek Wronki – Dobiegniew ma być zaprojektowany w taki sposób, aby pozostawić w przyszłości możliwość podniesienia prędkości do 140-150 km/h.

- Modernizacja obejmie pełną wymianę torów na odcinku 200 km. Przebudowane zostaną m.in. wszystkie wiadukty i mosty, urządzenia sterowania ruchem. Inwestycja oznaczać będzie podwyższenie standardu obsługi pasażera – PLK przebuduje również wszystkie perony. Zostaną one podwyższone, wyposażone w nowe oświetlenie, informację pasażerską i wiaty. Perony i przejścia podziemne będą przyjazne osobom o ograniczonej mobilności, które będą mogły skorzystać z wind lub pochylni – informuje Maciej Dutkiewicz z PLK.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na modernizowanej trasie zaplanowały również budowę europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS (ang.) European Rail Traffic Management. Jest to system podwyższający bezpieczeństwo ruchu kolejowego, oparty m.in. na radiowej transmisji danych bezpośrednio do kabiny maszynisty prowadzącego pociąg.

Dokumentacja projektowa, na której przygotowanie PLK ogłosiły przetarg, pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych na torach w ciągu dwóch lat.

Koszt inwestycji, która zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem środków UE na lata 2014 – 20 wyniesie około 2 mld złotych.