Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła koperty z 13 ofertami (5 na część 1 i 8 na część 2) wykonawców zainteresowanych zaprojektowaniem Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Wszystkie propozycje mieszczą się w przewidzianym wcześniej budżecie, a część jest znacząca niższa niż maksymalne zaplanowane kwoty.

Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na dwie części. Pierwsza obejmuje odcinki Kołbaskwo – Dołuje i Dołuje – Police oraz węzeł Będargowo. Druga dotyczy odcinka Police - Goleniów, którego część stanowić będzie tunel pod Odrą.

Zamiast 95 mln zł, może być 30 mln zł

Na realizację pierwszej części (Kołbaskowo – Police), GDDKiA zamierzała wydać maksymalnie 40 mln zł. Wpłynęło 5 ofert:

– Mosty Katowice Sp. z o.o. – 12,8 mln zł,

– TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o. – 13,2 mln zł,

– MOSTY GDAŃSK Sp. z o.o. – 14,7 mln zł,

– Konsorcjum firm: DATABOUT Sp. z o.o. i TPF Sp. z o.o. – 14,9 mln zł,

– EGIS POLAND Sp. z o.o.– 20,6 mln zł.

Na wykonanie drugiej części (Police – Goleniów) przygotowano budżet w wysokości 55 mln zł. Wpłynęło 8 propozycji:

– Sweco Polska Sp. z o.o. – 17,9 mln zł,

– TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o. – 22,1 mln zł,

– Konsorcjum firm: Europrojekt Gdańsk S.A. i SSF Ingenieure AG – 22,4 mln zł,

– Konsorcjum firm: BIURO PROJEKTÓW „METROPROJEKT” Sp. z o.o. i CERTUSVIA Sp. z o.o. – 27,8 mln zł,

– MOSTY GDAŃSK Sp. z o.o. – 29,9 mln zł,

– Konsorcjum firm: TPF Sp. z o.o. i Promost Consulting Sp. z o.o. sp.k. – 31,8 mln zł,

– Trakt sp. z o.o. sp. k. – 34,9 mln zł,

– Voessing Polska Sp. z o.o – 39,8 mln zł.

Jeśli GDDKiA wybierze najniższe oferty, łączne koszty prac projektowych wyniosą 30 mln zł, czyli dużo mniej niż 95 mln zł, które zabezpieczono w budżecie. Na razie trwa analiza złożonych propozycji.

50-kilometrowa obwodnica z tunelem pod Odrą

Ministerstwo Infrastruktury zapewniło wcześniej na przygotowanie projektu i wykup gruntów 411 mln zł. Całkowity koszt realizacji obwodnicy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Najbardziej optymistyczne scenariusze przewidują, że nowa trasa będzie gotowa około 2030 roku.

Ponad 50-kilometrowa zachodnia obwodnica ma rozpoczynać się w węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa, od zachodu omijać Szczecin, od północy Police, a później przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzić w kierunku Goleniowa.

Początkowo zapowiadano, że inwestycja zostanie zrealizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, w której jeden wykonawca odpowiada za cały proces inwestycyjny. Zdecydowano się jednak rozdzielić te dwa etapy i najpierw ogłosić przetarg tylko na projekt. Pozwoli to na szybszą realizacją inwestycji (o co najmniej pół roku), bo nie trzeba będzie czekać na zatwierdzenie nowego rządowego programu budowy dróg krajowych, który zapewni całą sumę na realizację obwodnicy.