Będzie ok. 3 metry wyższy i z dwoma torami kolejowymi. W poniedziałek podpisano umowę na budowę mostu kolejowego w Podjuchach, który rozwiąże w tym miejscu problemy żeglugi śródlądowej i kolei.

Istniejąca przeprawa ma prześwit wynoszący ok. 3 metry. To zbyt mało dla wielu jednostek, dlatego tor wodny poprowadzony jest pod przęsłem zwodzonym, które w razie potrzeby jest podnoszone. Takie rozwiązanie wiąże się jednak oczywiście z ograniczeniami dla żeglugi i ruchu kolejowego, zwłaszcza, że mechanizm często się psuje. Stary most zostanie więc rozebrany (pozostanie tylko zabytkowe przęsło zwodzone), a wcześniej, tuż obok, powstanie nowa konstrukcja z prześwitem o wysokości 6,25 metra.

– Od dawna walczyliśmy o to, żeby podnieść ten obiekt. To kluczowa inwestycja również dla ochrony przeciwpowodziowej Szczecina – podkreślał Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

„Pojawi się w pełni sprawny tor żeglugowy”

To właśnie Wody Polskie, a konkretnie ich szczeciński oddział, są stroną umowy podpisanej w poniedziałek z wykonawcą – firmą Budimex. Będzie miał on 26 miesięcy na finalizację wszystkich robót. Wartość kontraktu to 282 mln zł netto, czyli ok. 350 mln zł brutto.

– Dzisiejsze podpisanie umowy jednoznacznie gwarantuje, że w czasie dwóch lat ta inwestycja zostanie zakończona, czyli pojawi się w pełni sprawny tor żeglugowy, otwierający dostęp do żeglugi śródlądowej i łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym – komentował Marek Gróbarczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Budowa nowego mostu wiąże się z przebudową stacji Szczecin Podjuchy

Szerokość szlaku żeglownego pod mostem zwiększy się 12,73 metra do 50 m. Dodatkowo, na nowym moście będą dwa tory kolejowe (na istniejącym jest jeden), więc będzie łatwiej zorganizować ruch i wprowadzić większą częstotliwość połączeń. Dlatego ważną częścią rozpoczynającej się właśnie inwestycji będą prace kolejowe, m.in. przebudowa pobliskiej stacji Szczecin Podjuchy.

– Podniesienie mostu oznacza olbrzymi zakres prac po naszej stronie. Konieczne jest choćby zbudowanie nowych najazdów na wyżej położone przyczółki – mówił Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Budowa nowego mostu współfinansowana jest ze środków Banku Światowego oraz Funduszu Unijnego w ramach instrumentu "Łącząc Europę (CEF)". Jest częścią rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Obejmuje on również m.in. budowę i modernizację istniejących obwałowań wzdłuż Odry, w okolicach Szczecina, Gryfina i Slubic.