Przebudowy infrastruktury kolejowej na trasie Szczecin – Police miałaby podjąć się spółka Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu, zastępując niewywiązującą się z terminowych zobowiązań spółkę Trakcja. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły negocjacje w tej sprawie, w styczniu powinna zostać podpisana umowa.

To zapowiadany już wcześniej pomysł na uratowanie projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczasowy wykonawca – spółka Trakcja – ma duże opóźnienia i spiera się o szczegóły realizacji umowy z zamawiającym – PKP Polskie Linie Kolejowe. Dlatego na odcinku Szczecin – Police ma zastąpić go wykonawca zastępczy.

Podpisanie umowy planowane w połowie stycznia

Nowe informacje w tej sprawie przekazano w odpowiedzi na poselską interpelację, którą złożyli posłowie Tomasz Aniśko, Magdalena Filiks, Katarzyna Kotula, Jarosław Rzepa i Urszula Zielińska.

„W celu przyspieszenia realizacji zadania, Zarząd PKP PLK S.A. podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia wykonawstwa zastępczego dla Zadania A pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police”, polegającego na wzmocnieniu podłoża na wybranych odcinkach linii kolejowej nr 406, co umożliwiło uruchomienie przez Spółkę postępowania mającego na celu wyłonienie wykonawcy zastępczego dla tego zadania. W dniu 18 listopada 2021 r. odbyły się negocjacje ze spółką Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Zgodnie z harmonogramem postępowania najpóźniej do dnia 29 grudnia 2021 r. ww. wykonawca ma złożyć ostateczną ofertę. W ocenie PKP PLK S.A. termin ten prawdopodobnie ulegnie przyspieszeniu. Podpisanie umowy planowane jest w połowie stycznia 2022 r” – napisał Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Aby nie było zagrożenia utraty unijnego dofinansowania (512 mln zł), budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej powinna być rozliczona najpóźniej do końca 2023 r. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przyjęło niedawno nową strategię. W wymaganym terminie mają zostać zakończone roboty budowlane, a dopiero później przyjdzie czas na pozyskiwanie niezbędnych zezwoleń.

„Zgodnie z ostatnimi informacjami przedstawianymi przez PKP PLK SA podczas ww. spotkań, roboty budowlane w zakresie projektu „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” powinny zostać ukończone do 31 grudnia 2023 r., czyli wraz z końcem perspektywy finansowej 2014-2020. Przesunięciu poza perspektywę finansową ulegnie natomiast proces pozyskania zezwoleń na dopuszczenia dla podsystemów strukturalnych (Infrastruktura, Energia, Sterowanie). Uzyskanie ww. zezwoleń jest procedurą prawnoadministracyjną, która może być przeprowadzona po 2023 roku, bez utraty dofinansowania unijnego przez projekt i jego beneficjentów. Procedura ta powinna jednak zakończyć się nie później, aniżeli 15 lutego 2026 roku” – tłumaczył w odpowiedzi na interpelację Waldemar Buda, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

SKM-ka ma zapewnić wygodne połączenia kolejowe Szczecina ze Stargardem, Goleniowem, Gryfinem i Policami.