Spotkanie będzie dedykowane pieśniom i muzyce z tradycji wędrujących, przekraczających granice polityczne i geograficzne.
Zmiany i przeobrażenia towarzyszą kolejnym pokoleniom, które przyjmują albo odrzucają style, kanony i repertuar swoich rodzinnych, lokalnych czy regionalnych tradycji. Można by stwierdzić, że przekaz tradycji to jeden wielki eksperyment. Co i jak zostanie przekazane i przez kogo podjęte? Przetrwa tekst czy melodia, kiedy zgubią się figury tańca i zostanie tylko daleki od źródła posmak rytmu i tempa? Kiedy na skutek wojny daleko od domu przemieszczą się tysiące ludzi – co stanie się z ich muzyką, obrzędami, zwyczajami?
Na przykładzie tradycji, wywiezionych z Pomorza Zachodniego (wraz z Niemcami wysiedlonymi po II wojnie światowej) i przywiezionych przez powojennych osadników z różnych stron Polski (w jej przedwojennych, powojennych, administracyjnych i wyobrażonych granicach), dotkniemy fragmentu muzyki tego regionu współcześnie. Nauczymy się starych pieśni i melodii do tańca. Po polsku, ukraińsku, chachłacku, niemiecku i w Plattdeutsch.
Warsztatowiczom towarzyszyć będą młodzi twórcy intermedialni z Pomorza Zachodniego. Podejmą próbę przetworzenia zarejestrowanych materiałów audio i wideo w nową, nieoczekiwaną formę, którą opracują w czasie rzeczywistym i zaprezentują podczas koncertu finalistów. Zapraszamy osoby śpiewające oraz dodatkowo instrumentalistów (instrumenty smyczkowe, mandolina, akordeon, koncertina, klarnet) grających ze słuchu w stopniu zaawansowanym i doświadczonych w improwizacji, samodzielnej aranżacji utworów oraz pracy w grupie.
PROWADZĄCE
Ewa Grochowska – wykonuje, uczy i bada polską i wschodnioeuropejską muzykę tradycyjną. Szczególnie bliski jest jej bezpośredni przekaz – nauka od najstarszych wiejskich muzykantów i śpiewaczek. W podobny sposób sama przekazuje tradycje muzyczne: rodzinne i napotkane podczas wypraw, spotkań, poszukiwań.
Vivien Zeller – skrzypaczka, pieśniarka, tancerka i kompozytorka z Berlina. Specjalizuje się w wykonywaniu i uczeniu niemieckiej tradycyjnej muzyki tanecznej i śpiewu. Jest znawczynią źródeł archiwalnych, dotyczących ich najstarszych zapisów nutowych.
Komentarze
0