Gdzie i kiedy?
Teatr Kana
pl. św. Piotra i Pawła 4/5
Od: piątek, 22 listopada 2013, 00:00
Do: sobota, 23 listopada 2013, 23:00
Za ile?
na spektakl: 20 zł ulgowe, 30 zł normalne; na spotkania: wstęp wolny
Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO, który obecnie przyjął formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań. W roku 2013 wspólnym hasłem projektu jest pojęcie DEKONSTRUKCJI odnoszące się zarówno do poszukiwań formalnych, jak i sposobu konfrontowania się z rzeczywistością zewnętrzną oraz z własnymi, wewnętrznymi uwarunkowaniami. Spotkanie I dotyczyło "dekonstrukcji myśli" (Teatr Porywacze Ciał z Poznania), Spotkanie II "dekonstrukcji formy" (Teatr Akhe z Petersburga). Spotkanie III "dekonstrukcji nowoczesności" (Teatr OM2 z Tokio). Spotkanie IV to "dekonstrukcja tradycji" - spotkanie z Teatrem Pieśń Kozła z Wrocławia.

PROGRAM:

Piątek 22.11
godz. 16:00 - 20:00 Warsztaty teatralne - prow. Grzegorz Bral
Teatr Kana

Sobota 23.11
godz. 10:00 - 14:00 Warsztaty teatralne - prow. Grzegorz Bral
Teatr Kana

godz. 18:00 - "Od tańca w wodach płodowych do niebiańskiej chorei - funkcja misteriów i teatru misteryjnego"- wykład Jacka Dobrowolskiego
Teatr Kana

godz. 20.30 Brave Festiwal - Przeciw Wypędzeniom z Kultury – spotkanie z Markiem Mieleszko
Teatr Kana

Niedziela 24.11
godz. 17:00 „Pieśni Leara”- spektakl Teatru Pieśni Kozła (Wrocław)
Trafostacja Sztuki

godz. 18:30 - Spotkanie z Grzegorzem Bralem, twórcą Teatru Pieśń Kozła - prow. Jacek Dobrowolski
Trafostacja Sztuki

 

Warsztaty teatralne - prow. Grzegorz Bral

GRZEGORZ BRAL - reżyser, pedagog, aktor. Współzałożyciel i dyrektor artystyczny Teatru pieśń Kozła, prezes Stowarzyszenia Kultury Teatralnej “pieśń Kozła”, Dyrektor artystyczny Brave Festival – przeciw wypędzeniom z kultury, prezes organizacji charytatywnej Rokpa Polska, którą założył wraz z Anną Zubrzycki. Był dyrektorem artystycznym Teatru Studio w Warszawie w latach 2010-2012. Od 2012 r. prowadzi utworzoną przez siebie szkołę aktorską w Londynie pn. London School of Performing Arts Practices. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i na Uniwersytecie Wrocławskim. Był studentem psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego i teatrologii warszawskiej Akademii Teatralnej. W latach 1987-1992 związany był z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Utworzony przez Grzegorza Brala Teatr pieśń Kozła stał się jednym z najciekawszych i najbardziej znaczących przedstawicieli nowej polskiej awangardy teatralnej ostatnich lat. Jego spektakle powstają podczas długiego okresu poszukiwań, każdemu kolejnemu projektowi artystycznemu towarzyszy nowa technika treningu aktorskiego.

Za swoją pracę artystyczną Grzegorz Bral otrzymał szereg nagród, m.in. Honorową Odznakę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, SCOTSMAN FRINGE FIRST 2004 oraz HERALD ANGEL 2004 (za spektakl Kroniki – obyczaj lamentacyjny). W 2009 roku jego zespół aktorski został nominowany do XII Europejskiej Nagrody Teatralnej w kategorii „Nowe rzeczywistości teatralne”. Podczas Fringe Festival 2012 w Edynburgu spektakl Pieśni Leara w reżyserii Grzegorza Brala zdobył m. in. nagrodę Fringe First, najstarszą i najważniejszą nagrodę Festiwalu przyznawaną przez dziennik The Scotsman najbardziej nowatorskim festiwalowym projektom. Ponadto podczas festiwalu spektakl uhonorowany został nagrodą HERALD ARCHANGEL oraz MUSICAL THEATRE MATTERS AWARDS. Pieśni Leara zajęły również 1. miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych w Edynburgu prowadzonym przez „The List” oraz nominację do Total Theatre Award.

Ważnym elementem aktywności zawodowej Grzegorza Brala jest działalność edukacyjna. Wraz z zespołem Teatru pieśń Kozła stworzył unikalną „technikę koordynacji”. Swoją pracą pedagogiczną i corocznie organizowanymi warsztatami przyciąga aktorów oraz reżyserów z całego świata. Wielu artystów inspiruje się jego autorską „techniką koordynacji”. Siedem z piętnastu szkół aktorskich w Wielkiej Brytanii włączyło jej elementy do swoich programów. Grzegorz Bral prowadzi aktywną działalność warsztatową na całym świecie, a także uczy technik aktorskich na studiach MA in Acting, prowadzonych przez Teatr pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University (do 2012 roku), obecnie z Rose Bruford College oraz w London School of Performing Arts Practices.

 

Brave Festival – Przeciw Wypędzeniom z Kultury to festiwal odbywający się na terenie Wrocławia oraz kilku mniejszych miejscowości Dolnego Œląska. Powstał w 2005 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Kultury Teatralnej pieśń Kozła. Dyrektorem festiwalu jest Grzegorz Bral.

Brave Festival to wydarzenie artystyczne, które łączy w sobie sztukę z zaangażowaną społecznie ideą. O wyjątkowości Brave Festival stanowi jego formuła opierająca się nie tylko na prezentowaniu, lecz przede wszystkim wspieraniu i ochronie wielości artystycznych tradycji z całego świata, ze szczególnym naciskiem na te, którym grozi marginalizacja bądŸ całkowity zanik. Gośćmi festiwalu są nie tylko wybitni artyści i twórcy, lecz również zwykli ludzie, którzy dbają o przetrwanie tradycji i spuścizny swoich przodków. Brave Fesitval jest bowiem wydarzeniem, w którym nadrzędną wartością jest nie tyle prezentacja samych działań artystycznych, lecz przede wszystkim koncentracja na działaniach pozwalających ocalić unikatowe tradycje i ciągłość kultury oraz wspieranie jej przedstawicieli. Do tej pory odbyło się dziewięć edycji pod nazwami „Magia Głosu”,”Głosy Azji”, „Zatopione Pieśni”, „Rytuał zaczyna się w Afryce”, „Wszystkie modlitwy świata”, „Zaklinacze”, „Maska”, „Wtajemniczenie kobiet”, „Zaginiony rytm”, podczas których można było zapoznać się z muzyką, filmami oraz działaniami performatywnymi, rytuałami i modlitwami z całego świata. Na Brave Festival występowali do tej pory artyści i zespoły m. in. z Chin, Japonii, Korei, Laosu, Rosji, Australii, Egiptu, Gruzji, Bułgarii, Indii, Mali, Tanzanii, Burkina Faso, Chile, Ukrainy, Ugandy, Kirgistanu, Nigru, Azerbejdżanu, Pakistanu, Polski, Rumunii, Izraela, Sardynii, Macedonii i Francji.

Cały dochód ze sprzedaży biletów w ramach festiwalu przekazywany jest międzynarodowej organizacji Rokpa International, która finansuje projekty społeczno-edukacyjne m.in. w Ugandzie, RPA oraz Tybecie, gdzie pomaga w budowie oraz utrzymaniu szkół dla miejscowej dzieci i młodzieży.

W 2011 roku Brave Festival znalazł się na oficjalnej liście Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011 w kategorii „Wydarzenia cykliczne i festiwale organizowane przez polskie instytucje samorządowe i pozarządowe”, od wielu lat obejmowany jest on również honorowym patronatem UNESCO.

Marek Mieleszko - producent wykonawczy i manager programowy Brave Festival

 

Teatr Pieśń Kozła
Teatr Pieśń Kozła, założony w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki, przez lata swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich zespołów europejskich, wykorzystujący w swej praktyce trening aktorski i nieustannie poszukujący nowych rozwiązań artystycznych. Mający swą siedzibę we Wrocławiu zespół wciąż rozwija swoje spektakle w celu otworzenia i pogłębienia perspektywy unikalnych doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość i humanizm. Zarówno trening, jak i próby oraz spektakle traktowane są jako część nieustannego procesu i rodzaj pracy "laboratoryjnej", pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Tym, co wyróżnia Teatr Pieśń Kozła, jest dążenie do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia. Zaangażowanie w proces tworzenia trwałych związków między jednostkami jest punktem wyjścia do każdego nowego rodzaju treningu, który zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, iż jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Poprzez praktykę teatralną opartą na treningu fizycznym i wokalnym, zespół nieprzerwanie wzbogaca nie tylko własne spektakle, ale przyczynia się do artystycznego rozwoju aktorów, z którymi współpracuje. Poprzez tworzenie wciąż ewoluujących spektakli, Teatr Pieśń Kozła oferuje swym widzom możliwość doświadczenia swej własnej wrażliwości oraz znacząco przyczynia się do rozwoju sztuki teatralnej na świecie. Zespół był wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami, zdobywając międzynarodową renomę. Dzięki swojej działalności pedagogicznej Teatr Pieśń Kozła aktywnie stymuluje rozwój młodego pokolenia artystów.

Pieśni Leara
Premiera: 28 września 2012.

Pieśni Leara nie są linearną opowieścią, lecz ukazują świat energii i rytmów rządzących szekspirowskim dramatem. Zespół skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z Króla Leara, które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego „dramatycznego poematu”. Muzyka staje się rzeczywistą postacią lub zdarzeniem, kreuje relacje międzyludzkie.

Międzynarodowa premiera Pieśni Leara odbyła się na Fringe Festival w Edynburgu w sierpniu 2012 roku. Podczas festiwalu spektakl uhonorowany został aż trzema prestiżowymi nagrodami: Fringe First, Herald Archangel oraz Musical Theatre Matters Award. Pieśni Leara zajęły również 1. miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych w Edynburgu prowadzonym przez The List.

Pieśni Leara zostały docenione w podsumowaniu “Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2012/2013” opublikowanym w najnowszym numerze czasopisma “Teatr”. Pieśni Leara znalazły się wśród najlepszych spektakli w następujących kategoriach: Najlepsze przedstawienie, Najlepsza muzyka, Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego, Najlepsze przedstawienie offowe, Najlepsza rola epizodyczna.

Reżyseria: Grzegorz Bral
Muzyka: Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły
Przygotowanie Pieśni: Kacper Kuszewski
Obsada: Anna Zubrzycki, Anu Salonen, Monika Dryl, Julianna Bloodgood, Emma Bonnici, Kacper Kuszewski, Rafał Habel, Gabriel Gawin, Paolo Garghentino, Ian Morgan, Maciej Rychły

 

fot. K. Jarek