Gdzie i kiedy?
różne miejsca w Szczecinie
Od: piątek, 25 października 2024, 10:00
Do: sobota, 26 października 2024, 14:30
Za ile?
darmowe
W stulecie utworzenia pierwszego świeckiego internatowego uniwersytetu ludowego w odrodzonej po 123 latach niewoli Polsce organizatorzy zapraszają na 25 i 26 października 2024 r. na Międzynarodową Konferencję, na którą złożą się: sesje naukowe, debata seniorów uniwersytetów ludowych, dyskusja nad tradycjami, teraźniejszością i przyszłością uniwersytetów ludowych w Polsce i na świecie oraz okolicznościowa wystawa.

PROGRAM

Miejsce obrad:

Sala posiedzeń, Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ul. Piłsudskiego 40, Szczecin (25.10.2024 r.)

Sala konferencyjna, Hotel Dana Business & Conference al. Wyzwolenia 50 Szczecin (26.10.2024 r.)

 

WSPÓŁORGANIZATORZY Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie – organizator główny

Heimvolkshochschule Lubmin e.V.

Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Szczecińskiego

Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych

 

25 PAŹDZIERNIKA 2024 R. (PIĄTEK)

9:00-10:00 – rejestracja uczestników konferencji

10:00 – otwarcie konferencji

Powitanie uczestników i wprowadzenie w problematykę konferencji

mgr Angelika Felska – Prezes ZUL, dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski

Wystąpienia gości honorowych

Wystąpienia przedstawicieli współorganizatorów

(mgr Stephanie Jentzsch – dyr. HVHS Lubmin, dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł – Dziekan WNHiS AMW, dr Paula Wiażewicz-Wójtowicz – Prodziekan WNS US, mgr Jakub Mincewicz – Prezes OSUL)

Koncert na dobry początek: Maria Radoszewska

10:45-12:00 – I SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy a demokracja (moderatorki: prof. dr hab. Agnieszka Bron, prof. dr hab. Ewa Przybylska)

dr hab. prof. AMW Piotr Zamojski (Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni) – Poza niewolnictwo: uniwersytety ludowe i sprężanie rozumu

dr hab. prof. UAM Małgorzata Rosalska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Uniwersytet ludowy jako przestrzeń rozwijania postaw obywatelskich

dr hab. Dorota Gierszewski (Uniwersytet Jagielloński) – (Re)ewolucja edukacji obywatelskiej w ramach uniwersytetów ludowych

Dyskusja

12:00-12:15 – przerwa kawowa

12:15-13:30 – II SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy w perspektywie międzynarodowej (moderatorki: dr Paula Wiażewicz-Wójtowicz, dr hab. Dorota Gierszewski)

prof. dr hab. Ewa Przybylska (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie) – Polsko-niemiecka współpraca uniwersytetów ludowych (i powszechnych). Casus IZZ DVV

prezes Angelika Felska (Zachodniopomorski Uniwersytet Ludowy w Mierzynie), dyr. Stephanie Jentzsch (Heimvolkshochschule Lubmin), Dwugłos w sprawie transgranicznej współpracy polskich i niemieckich uniwersytetów ludowych i korzyści z niej płynących

Rola Heimvolkshochschulen w budowaniu niemieckiego społeczeństwa obywatelskiego

Dyskusja

13:15-13:45 – SOLARZOWE INTERMEZZO (‘dyrygenci’: dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł, dr Mirosława Bednarzak-Libera)

dr Mirosława Bednarzak-Libera (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego) – Ignacy Solarz i jego spuścizna w zbiorach Archiwum Zakładu Historii Ruchu Ludowego

dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski, prof. AMW – Ignacego Solarza pedagogiczne credo i jego współczesne odczytania

Uroczyste otwarcie wystawy z okazji 100-lecia powstania Uniwersytetu Ludowego w Szycach poświęcona jego twórcy pt. „Ignacy Solarz (1891-1940) – wybitny działacz społeczny, ludowiec, spółdzielca i pedagog” (przygotowanej w ramach współpracy Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie i Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW w Gdyni)

13:45-14:30 – obiad

14:30-16:10 – III SESJA PLENARNA: W kręgu edukacji obywatelskiej w społecznościach wiejskich, CZĘŚĆ A: Dawniej i dziś (moderatorka: dr hab. prof. US Irena Ramik-Mażewska, moderator: dr hab. prof. AMW Jerzy Kojkoł)

mgr Mariusz Mówka (Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy) – Obywatelskość. Edukacja obywatelska oparta na wartościach

dr hab. Elżbieta Magiera, prof. US – Wychowanie obywatelskie w Polsce w okresie międzywojennym

dr Agnieszka Zięba-Dąbrowska (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego w Warszawie) – Działalność oświatowa, społeczno-wychowawcza oraz naukowa UL im. Władysława Orkana w Szycach na podstawie kroniki z lat 1924-1938

mgr Agnieszka Jekiełek (Związek Młodzieży Wiejskiej/Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie) – Zofia Solarz - prekursorka edukacji obywatelskiej w uniwersytetach ludowych

mgr Longin Graczyk (Fundacja Ari Ari/Instytut Antropologii i Etnologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Wędrowny Uniwersytet Etnograficzny: małe muzea i ich rola w tworzeniu lokalnych wspólnot

Dyskusja

14:30-16:10 – III SESJA PLENARNA: W kręgu edukacji obywatelskiej w społecznościach wiejskich, CZĘŚĆ B: Poprzez uniwersytety ludowe (moderatorzy: mgr Jakub Mincewicz – prezes OSUL, dr hab. prof. AMW Piotr Zamojski)

mgr Antoni Dąbrowski (Fundacja Kultury Regionalnej Radostowa w Starachowicach) – Katolicki Uniwersytet Ludowy w Wąchocku - ewenement w historii polskich uniwersytetów ludowych

mgr Małgorzata Niemkiewicz (Caritas Archidiecezji Gdańskiej/ Morski Instytut Edukacyjny w Sopocie) – Mobilny Uniwersytet Ludowy – blaski i cienie

dr Agnieszka Pieniążek, prof. PANS, Lidia Widak (Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Przemyślu/Karpacki Uniwersytet Ludowy w Baligrodzie) – Rola organizacji pozarządowych w tworzeniu „nowych” uniwersytetów ludowych w Polsce

mgr Alicja Przepiórska-Ułaszewska, mgr Paweł Ułaszewski (Fundacja Via Salutis/ Uniwersytet Ludowy im. M. Radziwiłła „Memento Vitae” w Rytwianach) – 4Age UL jako miejsce adaptacji do starości i miejsce kształcenia kadr pracujących z osobami dorosłymi w wieku senioralnym

mgr Paulina Ruta (Uniwersytet Ludowy Kultury Fizycznej/Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking/Złotoryja) – Wychowanie przez sport na przykładzie Uniwersytetu Ludowego Kultury Fizycznej czyli jakie znaczenie dla mieszkańców wsi ma kultura fizyczna

mgr Dagmara Szlandrowicz, mgr Barbara Sadowska (Związek Organizacji Sieć Współpracy Barka/Poznań) – Uniwersytet ludowy dla osób z doświadczeniem bezdomności i bezrobocia

mgr Wisława Koprowska (Nadbałtycki Uniwersytet Ludowy/ Stowarzyszenie Północnokaszubska Lokalna Grupa Rybacka/ Władysławowo) – Świadome obywatelstwo na kursie „Tożsamość Kulturowa Nordy” w Nadbałtyckim Uniwersytecie Ludowym we Władysławowie

Dyskusja

16:10-16:25 – przerwa kawowa

16:25-17:55 – IV SESJA PLENARNA: Debata Nestorów Polskich Uniwersytetów Ludowych (moderatorzy: dyr. Marek Byczkowski, dr hab. prof. AMW Tomasz Maliszewski)

Uczestnicy:

dyr. Marek Byczkowski – Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy

mgr Zbigniew Grochowiak – Uniwersytet Ludowy w Większycach

mgr Józef Kowalczyk – Uniwersytet Ludowy w Błotnicy Strzeleckiej

mgr Barbara Mincewicz oraz mgr Mirosław Mincewicz – Uniwersytet Ludowy w Radawnicy

mgr Teresa Sobestjańczuk i mgr Maria Zajączkowska-Korona – Uniwersytet Ludowy w Gardzienicach

mgr Ewa Smuk – Stratenwerth – Uniwersytet Ludowy w Grzybowie

mgr Elżbieta Gniazdowska – Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych

17:55 – Koncert na zakończenie pierwszego dnia obrad: TULIA

19:30-24:00 – uroczysta kolacja

 

26 PAŹDZIERNIKA 2024 R. (SOBOTA)

9:00-10:45 – V SESJA PLENARNA: Uniwersytet ludowy w perspektywie międzynarodowej (moderatorki: dr Ingrid Ank, dr hab. prof. UAM Małgorzata Rosalska)

Trond Insteboe (Hardanger Folk High School/Norway), Folk High School - education for life

prof. dr hab. Agnieszka Bron, prof. dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński (Stockholm University) – Balancing state support and own independence – A challenge for the Swedish Folk high schools

Edyta Małolepsza (Litorina Folkhögskola Karlskrona/Szwecja) – Rola i znaczenie uniwersytetów ludowych w kształtowaniu świadomości społecznej

mgr Levko Dovgan (West-Ukrainian Resource Center /ZURC/, Lwów) – „Proste twarze trudnej historii” – potencjał historii rodzinnych w lokalnej edukacji obywatelskiej

Lisbeth Trinskjær (Charman of the Association of High Schools in Denmark, Copenhagen) – The Danish folk high school's impact in the Danish society

10:45-11:00 – przerwa kawowa

11:00-12:15 – VI SESJA PLENARNA: Pedagogika grundtvigiańska w XXI wieku (prof. dr hab. Małgorzata Malec-Rawiński, mgr Ewa Smuk-Stratenwerth)

dr Ingrid Ank (Grundtvigsk Forum w Kopenhadze) – Spojrzenie Grundtviga na wolność, demokrację i edukację

Chwila interaktywnej edukacji z wykorzystaniem grundtvigiańskich kart do debat

prof. dr Johan Lovgren (University of South-Eastern Norway) – Edukacja nauczycieli uniwersytetów ludowych w krajach nordyckich

mgr Ewa Smuk-Stratenwerth (Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w Grzybowie) – Uniwersytety ludowe wobec wyzwań antropocenu

12:15-12:30 – obiad

12.30-12.45 – VII SESJA PLENARNA: Prezentacja dobrych praktyk uniwersytetów ludowych (moderatorki: mgr Angelika Felska, dr hab. prof. US Elżbieta Magiera)

mgr Elżbieta Gniazdowska (Towarzystwo Uniwersytetów Ludowych) – Rola Towarzystwa Uniwersytetów Ludowych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego

mgr Jakub Mincewicz (Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych/Uniwersytet Ludowy w Radawnicy) – Wpływ uniwersytetów ludowych na rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Casus Uniwersytetu Ludowego w Radawnicy

dr Wacław Idziak, mgr Sulisława Borowska (Kaszubski Uniwersytet Ludowy w Wieżycy) – Uczenie się przez działanie w metodyce pracy uniwersytetów ludowych na przykładzie Kaszubskiego UL

mgr Dorota Pronobis (Nadgoplański Uniwersytet Ludowy w Kruszwicy) – Kilka przydatnych metod edukacji pozaformalnej dorosłych do zastosowania w uniwersytetach ludowych

mgr Małgorzata Kamczyc, mgr Stanisław Mazurek (Lubuski Uniwersytet Ludowy w Gorzowie Wielkopolskim) – Integracyjna rola muzyki w uniwersytecie ludowym

Dyskusja

14:15-14:30 – podsumowanie i zakończenie konferencji