Organizatorzy zapraszają na ósmą odsłonę EUROMUSICDRAMA – jedynego w Europie festiwalu poświęconemu muzyce teatralnej.
6.10.2023 godz. 21:00
„Wielka Improwizacja”
Tekst: Adam Mickiewicz
Muzyka: Anthony Girard
Miejsce: Teatr Kameralny
Któż z nas Polaków nie zna „Wielkiej improwizacji” Adama Mickiewicza ? Otóż jest ona znana również w wersji francuskiej, ponieważ ten poemat został przetłumaczony i wydany już w 1832 w Paryżu. Kompozytor Anthony Girard oczarowany tekstem polskiego wieszcza próbuje stworzyć całość sceniczną powierzając rolę Konrada klarnetowi. Saksofon staje się głosem, a towarzyszy im fortepian stając się wyobrażonym chórem greckim. Girard, zasłużony kompozytor muzyki teatralnej pragnie nadać tekstowi wydźwięk ” Iliady ” Homera, który jak wiadomo był wykonywany z towarzyszeniem liry.
Podczas tego wieczoru Michał Janicki wprowadzi „za kulisy” teatru i opowie jak się tworzy i łączy muzykę ze spektaklem.
Reżyseria i przygotowanie: Michał Janicki
6.10.2023 godz.10:00
9.10.2023 godz.10:00
Muzyka elektroniczna w teatrze
Warsztaty zaadresowane do uczniów i studentów szkół muzycznych
Prowadzenie: Stephan Sordet „Ensemble Sillage”
Miejsce: Teatr Kameralny
Muzyka w teatrze ma pomóc akcji dramatycznej w przekazaniu emocji i w podkreśleniu ważnych dla dramaturga i reżysera momentów. Ma swoje określone miejsce i funkcje, ale od momentu powstania muzyki elektronicznej jej szczególne „piano” towarzyszy akcji dramatycznej w momentach gdzie się tego najmniej spodziewamy. Stephan Sordet dzieli się tajnikami muzyki elektronicznej, która inspiruje młode pokolenie muzyków wykonawców i kompozytorów. Na przykładach teatru Artura Artaud, a także brutalistów niemieckojęzycznych kreuje atmosfery pełne grozy i kontrastów.
Warsztaty powstały dzięki współpracy Festiwalu Euromusicdrama, Ensemble Sillage i Ministerstwa Kultury we Francji.
7.10.2023 godz.17:00
„Legenda o Artie Shaw”
Patrycja Fessard
Miejsce: Sala Kameralna Filharmonii w Szczecinie
Sztuka zatytułowana „Legenda o Artie Shaw” opowiada o niesamowitej karierze fenomenalnego jazzmana i kompozytora amerykańskiego polskiego pochodzenia Artura Arszawskiego. Znany na całym świecie pod pseudonimem Artie Shaw ten wspaniały muzyk zrobił również furorę w filmach Hollywood wpisując się nie tylko talentem muzycznym i aktorskim, ale również licznymi romansami. Ulubieniec kobiecej części publiczności Artie Shaw był mężem gwiazd o takich nazwiskach jak Ava Gardner czy Lana Turner. Interpretacje muzyczne Artie Shaw zrewolucjonowały rynek muzyczny lat czterdziestych i pięćdziesiątych, a jego życie pełne skandali pozwoliło powstać kolorowej prasie Hollywood.
W sztuce Patrycji Fessard fenomen Arte Shaw przypomina jego szósta małżonka, pisarka Kaathleen Winsor. W radiowej audycji poświęconej Arturowi Arszawskiemu opowiada o jego pasji do muzyki, sztuki, Polski, życia… Autorki Winsor i Fessard pragną przypomnieć tę nieznaną w Polsce legendę muzyki i pozwolić pozostać jej na scenach naszych teatrów.
W sztuce wystawionej na deskach Filharmonii w Szczecinie kompozycje muzyczne, które były wykonywane przez Artie Shaw będą interpretowane przez wspaniałych muzyków goszczonych przez Festiwal Euromusicdrama. Występują: Honoka Yen, Ariane Jacob, Stephan Sordet, Gilles Pugibet, Jean-Marc Fessard, Patrycja Fessard, Armand Witold Adam Opatowicz i Michał Janicki
8.10.2023 godz.12:00
Koncert młodych wirtuozów
Cykl poświęcony młodym talentom szkół muzycznych
Miejsce: Teatr Kameralny
8.10.2023 godz.18:00
„Audiencja 2” Bogusław Schaeffer
Reżyseria i interpretacja: Mikołaj Grabowski
Miejsce: Teatr Kameralny
Euromusicdrama zaprasza Mikołaja Grabowskiego znakomitego aktora i reżysera min. „Kwartetu” Bogusława Schaeffera, który zrewolucjonizował rolę muzyki w teatrze. Tym razem tytułem jakiego podjął się Mikołaj Grabowski jest „Audiencja 2”.
Podczas specyficznie schaefferowskiego wykładu o nowej muzyce, z surrealistycznym epizodem sennym pośrodku utworu, aktor-prelegent najpierw wygłasza monolog o sztuce i kondycji artysty we współczesnym świecie, by następnie przejść do odważnego i nieobliczalnego happeningu z widzami, którzy stają się czynnym uczestnikiem zdarzenia. Pozorna przypadkowość wydarzeń widowiska i jego żywiołowość gwarantują wyborną zabawę i śmiech do łez. Tekst wybitnego kompozytora, muzykologa i dramaturga Bogusława Schaeffera jest przewrotnym wykładem z teorii muzyki, w którym dociekanie absolutu w kategoriach klasycznej estetyki brutalnie się zderza z kabotyńskimi zagrywkami, balansowaniem na krawędzi trywialności, autoironii i wyzywającym brakiem sensu. Słowem, to Schaeffer w całej okazałości, bez jednoznacznych odpowiedzi i ze wszystkimi obsesjami!
To także rzadka okazja do zobaczenia w akcji aktora, reżysera, dyrektora wielu znakomitych scen w Polsce, Mikołaja Grabowskiego, który to jako pierwszy podjął się próby zainscenizowania i zagrania Audiencji II.
Komentarze
0