Wojewódzki Konserwator Zabytków w uzasadnieniu wpisania do rejestru zabytków wiaty na Pogodnie szeroko wymienia unikatowe cechy tego obiektu. Biuro Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, lider projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, decyzję konserwatora przyjął z niepokojem, ponieważ oznacza ona poważne komplikacje. O wzroście kosztów zadania i możliwych opóźnieniach mówił w programie „Studio wSzczecinie.pl” Roman Walaszkowski, dyrektor biura SSOM.

Będzie drożej, będzie wolniej. Wiata jest zabytkiem, więc budowa przystanku SKM będzie wyglądać inaczej

Przystanek kolejowy Szczecin Pogodno zostanie wkrótce przebudowany w ramach przygotowania infrastruktury dla Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Według pierwotnej koncepcji autorstwa PKP Polskie Linie Kolejowe SA, żelbetową konstrukcję, która powstała w latach 70. XX wieku, miała zastąpić nowa. W ratowanie wiaty zaangażowali się architekt Tomasz Sachanowicz, studenci Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Inicjatywa Nowy Szczecin oraz Rada Osiedla Pogodno. Dzięki ich straniom wiata została wpisana do rejestru zabytków, co może teraz komplikować realizację węzła przesiadkowego SKM.

- W aspekcie realizacji inwestycji ta decyzja nas nie cieszy. Jest to problem techniczny, gdyż PKP PLK, która realizuje część zadania, musi podnieść peron o 56 centymetrów, żeby dostosować go do pojazdów, które będą jeździły w ramach kolei metropolitalnej. Należy podnieść całe zadaszenie, zabytkiem jest wiata, ale w słupy, ze względu na ich stan, będzie można ingerować. Jest plan, by przygotować koncepcję rozwiązania problemu. Będzie zachowana architektura zadaszenia – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM. - Będzie budowane wolniej, bo projekt powinien już być gotowy. Pewne prace zostały już wykonane i teraz muszą zostać zrewidowane. Reżim wykonawstwa obiektów zabytkowych jest inny, to kwestia specjalistów i technologii – dodaje dyrektor Walaszkowski.

„Atrybuty historyczne, artystyczne oraz naukowe predysponują obiekt do objęcia ochroną konserwatorską”

Wojewódzki Konserwator Zabytków w uzasadnieniu decyzji o wpisaniu do rejestru wiaty na Pogodnie uznał, że obiekt posiada cechy wyczerpujące znamiona zabytku: - To atrybuty historyczne, artystyczne oraz naukowe, które predysponują przedmiotowy obiekt do objęcia ochroną konserwatorską poprzez wpis do rejestru zabytków. Przedmiotowa wiata jest świadectwem rozwoju powojennej modernistycznej architektury kolejowej, świadectwem rozwoju technologii i techniki budowlanej. Równocześnie stanowi wyjątkowy przykład pionierskiej na tym terenie konstrukcji cienkościennej o modernistycznej, geometrycznej strukturze, ukazującej nowe możliwości techniczne i estetyczne żelbetonu o indywidualnym rozwiązaniu – mówi Ewa Stanecka, Wojewódzki Konserwator Zabytków.

W uzasadnieniu czytamy, że wiata jest świadkiem historii, zachowanym przykładem obiektu wybudowanego w nurcie architektury modernizmu , w latach 70-tych XX w. Stanowi jedyny taki zachowany na terenie miasta Szczecin przykład wybitnego dzieła architektury modernistycznej.

- Obiekt ten posiada również wartość naukową, gdyż jest cennym przykładem historii i rozwoju architektury, i urbanistyki w okresie powojennym miasta Szczecina – dodaje Ewa Stanecka.