Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadza nową organizację ruchu na węźle Szczecin Kijewo. W weekend przejazd autostradą A6 w tym rejonie odbywać się będzie znów dwiema jezdniami, po dwóch pasach ruchu w każdą stronę. To jednak wciąż plac budowy i będą pewne utrudnienia. Koniec wszystkich prac zaplanowano na drugą połowę czerwca.

Udostępnienie kierowcom większej liczby pasów na A6 ma rozładować korki tworzące sie w drodze nad morze, zwłaszcza w weekendy. Okresowo będą tam wprowadzane zwężenia, ale w środku tygodnia. Zwężenie do jednego pasa na jezdniach autostrady może być np. konieczne w najbliższych dniach, gdy wykonywane będą roboty w pasie rozdziału.

Kierowcy muszą zwracać również uwagę na pojazdy budowy, poruszające się w tym rejonie w związku z pracami wykończeniowymi i porządkowymi. Na przejeździe przez węzeł obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h. Pilnować przestrzegania przepisów będą wzmożone patrole policji, które będą prowadzić kontrole również z użyciem drona.

„Pełne otwarcie węzła planowane jest w drugiej połowie czerwca”

Z utrudnieniami w przejeździe kierowcy muszą się liczyć w innych częściach budowanego węzła. Wciąż będą zamknięte łącznice relacji Stargard-Kołbaskowo i Gdańsk-Stargard, jezdnia DK10 jest zwężona z trzech do dwóch pasów ruchu. To jednak ostatnie dni robót drogowych.

– Wprowadzenie stałej organizacji ruchu, co będzie oznaczało pełne otwarcie węzła planowane jest w drugiej połowie czerwca. Podczas wakacji przejazd odbywać się będzie już bez utrudnień. Warto podkreślić, że ma to nastąpić przed kontraktowym terminem zakończenia prac, który przypada na 18 lipca 2022 r – informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.

W ramach przebudowy na węźle powstały nowe,  szersze wiadukty, pod którymi znalazło się miejsce również na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Na autostradzie A6 stare płyty betonowe zastąpiła nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. To wszystko ma się przełożyć na większą płynność jazdy i poprawę bezpieczeństwa.

Blisko 5 lat prac

Rozbudowa węzła Kijewo rozpoczęła się w październiku 2017 r, potrwa więc łącznie 4 lata i 8 miesięcy. Oczywiście, wszystko powinno być gotowe dużo wcześniej. Całą inwestycję miał wykonać Energopol Szczecin, ale z powodu problemów finansowych zrealizował tylko 20% planowanych prac i rozwiązano z nim kontrakt.

GDDKiA zdecydowała, że zadanie zostanie dokończone w trzech etapach. Budowę wiaduktu w ciągu DK10 zrealizowała firma KBI (koszt – 7,3 mln zł), a na wykonawcą drugiego etapu – jezdni DK10 w stronę Szczecina wraz z łącznicami Stargard-Świnoujście i Świnoujście-Szczecin – wybrano Strabag (koszt – 32 mln zł). Nitką w kierunku Stargardu zajął się Budimex (59,9 mln zł).