- Absolutnie nie rezygnujemy z przebudowy pl. Szarych Szeregów, Wyszyńskiego, Kolumba i Powstańców Wielkopolskich z pętlą Pomorzany czy Wyzwolenia do Dworca Niebuszewo. W tej perspektywie nie zrealizujemy natomiast przebudowy ul. Mickiewicza – tłumaczy Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, w oświadczeniu przesłanym do mediów.

Systemowa zmiana związana z wpisywaniem kwot do WPF

Niepokój wywołały zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Szczecina, które we wtorek przegłosowali radni. Wcześniej na projekt przebudowy torowisk w całym mieście zapisanych było 365 mln zł, a po korekcie zostało tylko 119 mln zł. Wzbudziło to obawy, że projekt modernizacji tramwajowej infrastruktury zostanie mocno okrojony.

- Ostanie zmiany w wieloletnich dokumentach finansowych miasta, są zmianami technicznymi i w żadnym wypadku nie wiążą się z rezygnacją z tych ważnych dla miasta i jego mieszkańców projektów – uspokaja jednak Przepiera. - Do tej pory przyjętą przez nas praktyką, było wpisywanie kwot do dokumentów finansowych w oparciu o ogólne szacunki, które przy obecnym rynku wykonawczym rozmijały się z cenami oferowanymi w przetargach, a nawet przy kosztorysach otrzymywanych w wyniku zakończenia przez nas prac projektowych. Postanowiliśmy skończyć z tą praktyką i dokonać systemowej zmiany, która usprawni proces przygotowywania się do realizacji inwestycji. Z chwilą posiadania ostatecznych kosztorysów, kwoty do dokumentów wieloletnich będą wpisywane celem ogłoszenia przetargów na wykonawstwo. Wpisywanie kwot do WPF i WPRS w oderwaniu od tego i tak uniemożliwiało nie tylko rozstrzyganie przetargów, ale wręcz ich ogłaszanie.

Rezygnują z Mickiewicza, dokładają do węzłów na Wyszyńskiego i Szarych Szeregów

Jednocześnie miasto przyznało, że rezygnuje w tej perspektywie unijnej (do 2023 r.) z remontu torowiska na ul. Mickiewicza (od wiaduktu Akademickiego, do skrzyżowania z ul. Brzozowskiego). Tam ogłoszony był już przetarg, a najniższa oferta opiewała na 28 mln zł, czyli o 1 mln zł więcej niż wcześniej szacowano. Tramwaje Szczecińskie nie dołożą jednak brakującej kwoty. Postępowanie unieważniono. Można się domyślać, że magistrat uznał przebudowę tego odcinka za mniej priorytetową niż remont torowiska na Kolumba (wraz z całą ulicą), Powstańców Wlkp. czy Wyzwolenia. A rosnące ceny na rynku budowlanym sprawiają, że na wszystkie planowane odcinki na pewno nie starczy pieniędzy.

Zdecydowano się natomiast dołożyć brakującą kwotę w przetargu na modernizację torowisk na ul. Wyszyńskiego (skrzyżowanie przed Mostem Długim) i na pl. Szarych Szeregów. Wcześniej planowano na ten cel 31 mln zł, a ale najniższa oferta zainteresowanej firmy wyniosła 44 mln zł.

Cały projekt modernizacji torowisk zostanie dofinansowany z UE kwotą 174 mln zł. Wkład własny pochodzić będzie z kredytu, który miasto zaciągnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym, na łączną kwotę 877 mln zł.

Węzły przesiadkowe SKM będą skromniejsze

W Wieloletniej Prognozie Finansowej zmniejszono również nakłady na miejskie inwestycje związane z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, czyli głównie parkingi i nowe przystanki komunikacji miejskiej przy przystankach SKM. Z 82 mln zł (wcześniej było nawet ponad 90 mln zł) zostały 43 mln zł. W tym przypadku magistrat przyznaje, że to nie tylko zmiana „techniczna”, ale również rzeczywiste cięcie kosztów.

- W przypadku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej po analizie kosztów i mając na uwadze obecne uwarunkowania rynkowe, zdecydowaliśmy się dokonać optymalizacji dokumentacji projektowych pod kątem ograniczenia zakresu rzeczowego planowanych inwestycji. Pragnę zapewnić, że powstaną wszystkie zaplanowane przez nas węzły przesiadkowe, tylko w zmienionej i dostosowanej do naszych potrzeb formie – informuje prezydent Przepiera.

Przede wszystkim magistrat rezygnuje z wykupu niemiejskich gruntów, które pierwotnie miały być wykorzystane pod inwestycje na niektórych węzłąch. Zaoszczędzi na tym około 30 mln zł. Przy przystankach Szczecin Niebuszewo i Szczecin Dąbie nie będzie budowy kosztownych dróg, które miały być równoległe do już istniejących.