Jesienią 2028 roku powinien być gotowy odcinek Kołbaskowo-Police, a trzy i pół roku później pierwsi kierowcy mają przejechać pod Odrą tunelem Police–Święta w kierunku Goleniowa. „To jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych w tym roku jeśli chodzi o drogi krajowe. Czekało na nią wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego” – podkreślał Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę Zachodniego Obejścia Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. A konkretnie trzy przetargi na trzy oddzielne etapy, których realizacja ruszy jednocześnie.
Obwodnica ma rozpocząć się na nowym węźle Szczecin Zachód (A6) w pobliżu Kołbaskowa. Od zachodu ominie Szczecin, od północy – Police i przez 5-kilometrowy tunel pod Odrą poprowadzi do Goleniowa.
– Odciąży i ułatwi życie wielu mieszkańcom Szczecina i Pomorza Zachodniego. Wokół miasta powstanie pełny ring drogowy – mówił minister Klimczak.
– Tiry, które jadą do Zakładów Chemicznych w Policach, nie będą już musiały przejeżdżać przez Szczecin. To jest coś szczególnego – dodał Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.
„To będą najdłuższe tunele drogowe w Polsce”
Realizacja inwestycji została podzielona na trzy odcinki: Kołbaskowo-Dołuje, Dołuje-Police i Police-Goleniów. Pierwsze dwa mają zostać zrealizowane do III kwartału 2028 roku. Natomiast w I kwartale 2032 roku powinien być gotowy fragment Police-Goleniów z 5-kilometrowym tunelem pod Odrą. Pisząc precyzyjnie – dwoma tunelami oddzielnymi dla kierunków, ale połączonymi 16 tunelami pomocniczymi.
– To będą najdłuższe tunele drogowe w Polsce. O parametrach drogi ekspresowej – zaznaczał minister Marchewka.
Wjazd do tunelu po zachodniej stronie rzeki usytuowany będzie w rejonie przecięcia ulic Piotra i Pawła oraz Kuźnickiej w Policach. Samochody przejeżdżać będą pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i Odrą. Wyjadą na powierzchnię w rejonie miejscowości Święta, a obwodnica będzie prowadzić dalej do Goleniowa.
– W sumie Zachodnie Obejście Szczecina oraz obwodnica Warzymic i Przecławia to inwestycje na prawie 8 miliardów złotych. Olbrzymia sprawa – dodał.
Pierwszy pomysł padł w latach 90-tych
Zachodnie obejście pozwoli nie tylko wyprowadzić z miasta tranzytowy ruch w kierunku Polic, ale też zapewni krótszą drogę nad morze dla mieszkańców lewobrzeżnego Szczecina, odciążając połączone odcinki S3 i A6. Wraz z budową zachodniej obwodnicy Szczecina konieczne będzie przygotowanie sieci dróg dojazdowych, np. obwodnic Mierzyna i Polic.
Przypomnijmy, że koncepcja budowy zachodniej obwodnicy powstała już w latach 90. ubiegłego wieku. Realnych kształtów zaczęła nabierać w 2006 roku, gdy w temat mocno zaangażowali się samorządowcy.
– To było marzenie od wielu lat. Zaczęło się od tego, że postanowiliśmy skończyć z apelami i prośbami, a zacząć od podstaw i od siebie – wspominał marszałek Olgierd Geblewicz z Koalicji Obywatelskiej.
W 2011 roku, z inicjatywy samorządowców, rozpoczęły się prace nad decyzją środowiskową, którą uzyskano w 2017 roku. Zachodnie obejście udało się wpisać do rządowego programu budowy dróg.
Prace kontynuowano w czasie rządów Prawa i Sprawiedliwości, gdy w 2022 roku ruszyły prace projektowe. We wrześniu 2024 roku uzyskano decyzję ZRiD, co otworzyło obecnej koalicji rządzącej drogę do ogłoszenia trzech przetargów na trzy etapy realizacyjne Zachodniego Obejścia Szczecina.
Komentarze
30