Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31 (DK31). Nowa infrastruktura wyprowadzająca ruch tranzytowy z miasta powinna być gotowa w 2025 r.

Przetarg na wykonawcę wygrało konsorcjum firm Roverpol (lider) i Rover Infraestructuras, znane w Szczecinie z budowy węzłów Łękno i Granitowa. Za realizację obwodnicy Gryfina otrzymają 74,7 mln zł. Najpierw będą mieli 17 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), a potem 19 miesięcy na budowę (z wyłączeniem okresów zimowych). Oznacza to, że roboty budowlane powinny rozpocząć się w IV kwartale 2022 r. i zakończyć w II kwartale 2025 r.

Obwodnica będzie miała 5,6 km długości i ominie Gryfino od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z czterema rondami - na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Na nowej trasie powstaną też wiadukty, przejścia dla małych zwierząt, przepusty dla płazów i ekrany akustyczne.

Obwodnica Gryfina jest częścią rządowego programu budowy 100 obwodnic. Obejmuje on jeszcze osiem innych inwestycji na terenie województwa zachodniopomorskiego. W przetargu na realizację jest już obwodnica Szczecinka w ciągu DK20. Prace projektowe trwają w przypadku obwodnic: Kołbaskowa, Stargardu, Człopy, Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Złocieńca.