Przy poszerzanym i pogłębianym Kanale Dębickim, za Elewatorem Ewa, powstają dwa nowe nabrzeża – Norweskie i Duńskie, a obok modernizowane są istniejące – Czeskie i Słowackie. Koszt prowadzonych prac to 343,1 mln złotych.

Po ich zakończeniu szczeciński port będzie mógł przyjmować statki z ładunkiem nawet 50 tys. ton. To pozwoli podwoić ilość przyjmowanych ładunków, poprawić jakość obsługi, a co za tym wszystkim idzie – podnieść konkurencyjność.

Nowe nabrzeża na wyspie Ostrów Grabowski będą miały łączną długość ponad kilometra. Wbito już całą ściankę szczelną na nabrzeżu Norweskim, o długości 300 metrów, oraz na nabrzeżu Duńskim (I etap), o długości ok. 778 metrów.

Na nabrzeżu Czeskim kończy się I etap modernizacji, polegający na wzmocnieniu gruntu stalowymi palami. Zakończono też prace żelbetowe oraz torowe. Nabrzeża Czeskie i Słowackie będą po przebudowie przystosowane do głębokości technicznej 12,5 m, czyli takiej, jak pogłębiony tor wodny Świnoujście–Szczecin.

Teraz pogłębiany (do 12,5 metra) i poszerzany (ze 120 do 200 metrów) jest również Kanał Dębicki. Większość urobku, około 1 mln m3, trafi na wielkie pole refulacyjne na wyspie Ostrów Mieleński. Do transportu urobku z robót czerpalnych wybudowano most pontonowy oraz ułożono rurociąg o długości ok. 3 km.

Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, a wykonawcą sopocka firma NDI. Nadzór pełni spółka SWECO.