Budowa „Strażaka-28” jest zaawansowana w 45 procentach, jednostka powinna być gotowa do końca października. Na zlecenie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście buduje ją gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.

O postępie prac poinformowano na konferencji prasowej zorganizowanej przez szczeciński port. W gdańskiej stoczni zakończono etap wykonania kadłuba mocnego, wykonano i połączono większość sekcji statku. Rozpoczęły się prace zbrojeniowe, ślusarskie i wyposażeniowe, a pierwsze zbiorniki przechodzą próby szczelności.

– Postęp rzeczowy inwestycji wynosi 45 proc. a finansowy 40 proc. Przekazano dokumentację statku zatwierdzoną przez Towarzystwo Klasyfikacyjne (Polski Rejestr Statków). Stocznia wykonała i dostarczyła kadłub mocny wraz z oświadczeniem wydanym przez Towarzystwo Klasyfikacyjne (Polski Rejestr Statków). Obecnie wykonawca realizuje prace malarskie pomieszczeń wewnątrz kadłuba budowanej jednostki – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Zapewni asystę statkom przewożącym niebezpieczne ładunki

„Strażak-28” będzie miał 29,2 m długości oraz 10,47 m szerokości. Rozwinie prędkość do 12 węzłów. Będzie trzecią jednostką tego typu we flocie ZMPSiŚ S.A. Obecnie w Szczecinie cumuje „Strażak-24”, a w Świnoujściu „Strażak-26”. Jakie będą zadania nowego statku?

– „Strażak-28” zapewni asystę statkom przewożącym ładunki niebezpieczne zapewniając ochronę przeciwpożarową, m.in. będzie przystosowany do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG oraz będzie czuwać nad bezpieczeństwem przeciwpożarowym na akwenach portów morskich Szczecin, Police i Świnoujście – tłumaczy Monika Woźniak-Lewandowska.

Budowa nowego statku pożarniczego kosztuje ok. 40,6 mln zł, z czego z dofinansowania unijnego pochodzi ok. 34,5 mln zł.