Takie efekty przynieść ma modernizacja infrastruktury kolejowej na linii E59 Poznań - Szczecin. Projekt o łącznej wartości ok. 4 mld zł realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe już od kilku lat. W poniedziałek podpisano cztery umowy na przebudowę następnych odcinków.
Kolejny etap modernizacji obejmie odcinek Wronki - Słonice, podzielony na trzy części: Wronki – Krzyż (koszt - 398 mln zł); Krzyż – Dobiegniew (374 mln zł); Dobiegniew – Słonice (429 mln zł). Czwarty kontrakt dotyczy instalacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice (202 mln zł).
Ma być wygodniej, bezpieczniej i szybciej
W ramach podpisanych umów, przebudowanych zostanie 10 stacji i przystanków. Na zmodernizowanych peronach pojawią się nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiające dostęp. Prace obejmą ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowanych zostanie 29 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystko po to, by pociągi jeździły bezpieczniej i szybciej. Mają rozwijać prędkość do 160 km/h.
‒ Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów ‒ podkreśla Arnold Bresch. członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Trzeba poczekać trzy lata
Prace na odcinku Wronki – Słonice potrwają do końca 2022 r. Wcześniej, bo do końca 2020 r. powinny być sfinalizowane trwające właśnie roboty na odcinkach Poznań – Wronki i Słonice – Szczecin Dąbie.
W optymistycznym wariancie, na początku 2023 r. pociągi ze Szczecina do Poznania powinny więc jeździć dużo szybciej. Według zapowiedzi, czas podróży powinien skrócić się do 1,5 godziny. Wpłynie to również na czas przejazdu do Warszawy. Najszybsze pociągi mają pokonywać ten dystans w 3h 50 min.
Wartość całego projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynosi około 4 mld zł. Całość jest dofinansowywana w ponad 80 procentach z unijnych funduszy z programu Łącząc Europę (CEF).
Komentarze
9