Trwają ostatnie prace naprawcze przygotowujące tramwaj typu Pesa Swing 120NaS2 (nr 811) na powrót do eksploatacji. Przy okazji w pojeździe zamontowanych zostanie 9 dodatkowych siedzeń.

Do groźnie wyglądającej kolizji doszło 7 września 2021 r na ul. Energetyków. Tramwaj linii 7 wjechał w samochód ciężarowy, który nie ustąpił mu pierwszeństwa. Motorniczy został zakleszczony w zmiażdżonej kabinie, ale na szczęście nic poważnego mu się nie stało.

– Uszkodzeniu uległa część czołowa pierwszego członu tramwaju. Absorbery, szyby – czołowa i boczne, elementy poszycia, kabina motorniczego wraz pulpitem i urządzeniami elektronicznymi – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy miejskiej spółki Tramwaje Szczecińskie.

Po naprawie zamontują dodatkowe fotele

Główne prace naprawcze odbyły się w Grudziądzu. Prowadziła je firma CSI Invest. Tramwaje Szczecińskie będą starały się, aby koszt naprawy w wysokości 723 tys. zł został sfinansowany z OC sprawcy kolizji.

W ostatni weekend pechowy Swing został przetransportowany z powrotem do Szczecina. W zajezdni Pogodno przygotowywany jest do ponownej eksploatacji. Będzie to możliwe po uzyskaniu pozytywnych badań technicznych i odbiorze końcowym pojazdu.

– Przy okazji przymusowego postoju w zajezdni w tramwaju zamontowane zostaną dodatkowe siedzenia. Będzie to pierwszy z 22 tramwajów tego typu, w którym pojawi się 9 dodatkowych foteli dla pasażerów. Ta z pozoru mało istotna zmiana w pojeździe powoduje, że potrzebne są dodatkowe testy i rozszerzone badania techniczne. Dlatego planowany termin włączenia go do ruchu liniowego to ostatni tydzień kwietnia – mówi Hanna Pieczyńska.

Planowali to od początku

W szczecińskich pojazdach typu Pesa Swing 120NaS2 po lewej stronie był do tej pory tylko jeden rząd siedzeń. Teraz, tam gdzie pozwala na to miejsce, pojawi się drugi rząd. Liczba miejsc siedzących wzrośnie z 44 (w tym 4 rozkładanych) do 53. Takie zmiany mają być sukcesywnie wprowadzane we wszystkich 22 tramwajach tego typu.

Miasto planowało zamontowanie nowych miejsc już od momentu zakupu Swingów120NaS2. Z ingerencją w strukturę pojazdów trzeba było jednak zaczekać co najmniej do 2021 roku, aż minie okres „trwałości projektu” związany z dofinansowaniem unijnym.

Przypomnijmy, że podwójne rzędy siedzeń po lewej stronie są od początku zamontowane w pierwszych niskopodłogowych tramwajach zamówionych przez Szczecin w 2010 r. To 6 nieco dłuższych pojazdów typu Swing 120NaS. Jest tam łącznie 61 miejsc siedzących.