W przetargu na zakup taboru kolejowego dwunapędowego wpłynęła jedna oferta. Hybrydowe pojazdy dla Pomorza Zachodniego chce wyprodukować firma Newag S.A., która wcześniej dostarczyła dla naszego regionu serię elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls. Zamówienie podstawowe obejmuje dwa pociągi, ale może zostać w przyszłości rozszerzone nawet o 10 kolejnych.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego założył, że maksymalny budżet na zakup nowego taboru to 49,2 mln zł. I dokładnie taką ofertę złożyła firma Newag. Oznacza to, że jeden pojazd kosztować będzie 24,6 mln zł. Przetargiem zainteresowana była też bydgoska Pesa, która składała nawet odwołanie wobec treści specyfikacji zamówienia, ale ostatecznie nie złożyła oferty.

Pierwsze dwie hybrydy najpóźniej do końca 2021 r.

Oferta Newagu jest teraz analizowana przez komisję przetargową. Jeśli z wykonawcą zostanie podpisana umową, będzie miał czas na dostarczenie dwóch zamówionych pociągów do 20 grudnia 2021 r.

– Pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym. Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robić wszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertę złożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – komentuje Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego.

Zamówione pojazdy mają oferować 150 miejsc siedzących. Wyposażone będą zarówno w napęd elektryczny, jak i spalinowy. Obsłużą więc również linie niezelektryfikowane. Np. relację Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin (przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów) czy trasę Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Będzie więcej hybryd?

Urząd Marszałkowski może skorzystać z opcji zamówienia w Newagu 10 kolejnych pociągów hybrydowych. Termin ewentualnego wykonania zamówienia opcjonalnego to 20 grudnia 2022 r.

Samorządowcy Województwa Zachodniopomorskiego chwalą się, że nasz region jako jeden z pierwszych stawia na pojazdy dwunapędowe. Na przestrzeni ostatnich 10 lat, inwestycji w regionalny tabor kolejowy było bardzo dużo. Urząd Marszałkowski wydał na ten cel łącznie ponad 1 mld zł, w dużej mierze dzięki dofinansowaniom unijnym.