Nowa infrastruktura drogowa na autostradzie A6 pozwoli zawracać tuż przed granicą i ułatwi działania Policji, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej czy Inspekcji Transportu Drogowego. Nowy wiadukt, drogi dojazdowe i place do zawracania mają być gotowe w 2025 r.

Obecnie ostatni węzeł drogowy przed granicą to węzeł Kołbaskowo. Zlokalizowany on jest 2,5 km przed granicą, a w przyszłości zastąpiony zostanie węzłem Szczecin Zachód, który będzie usytuowany jeszcze kilometr dalej od granicy. Pierwszy węzeł po niemieckiej stronie znajduje się natomiast dopiero 9,5 km od granicy. To przysparza problemy kierowcom, którzy z różnych przyczyn muszą zrezygnować z dalszej jazdy.

– Pojazdy nie mają żadnej możliwości zawrócenia na granicy państwa. Około 1 km przed granicą zlokalizowany jest MOP Kołbaskowo. Miejsce to jest wykorzystywane jest przez służby państwowe do działań kontrolnych, do czego jednak nie jest przystosowane. Również doświadczenie płynące z sytuacji związanej z wprowadzeniem ograniczeń w ruchu na granicach w związku z COVID-19 wpłynęły na konieczność budowy nowej infrastruktury drogowej w pobliżu granicy – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dlatego Minister Infrastruktury zatwierdził właśnie Program Inwestycji dla budowy infrastruktury drogowej na granicznym, początkowym odcinku autostrady A6. Oznacza to zapewnienie finansowania dla planowanych prac. Zakładają one budowę nowego wiaduktu drogowego na zachód od MOP Kołbaskowo, wraz z drogami dojazdowymi. Zaplanowano też place do zawracania i miejsca dla służb państwowych, w których będą mogły przeprowadzać kontrole.

W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na dokumentację projektową tej inwestycji. Nowa infrastruktura powinna być gotowa w 2025 r.