Po kilku latach przygotowań, Muzeum Narodowe na Wałach Chrobrego ponownie zaprasza do swoich sal na parterze, gdzie czekają dwie ekspozycje: „Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu” oraz „Ukryte znaczenia. Sztuka na Pomorzu w XVI i XVII wieku”.
Dwie nowe wystawy stałe w Szczecinie to efekt kilkuletniej pracy i zaangażowania specjalistów, w tym muzealników i konserwatorów, a także współpracy Muzeum Narodowego w Szczecinie i Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie.
– XX wiek to czas naznaczony wielką, trudną historią, dlatego w czasach NRD i PRL nazwa Pomorze zniknęła z kart historii. Naszym zadaniem jest to, by pielęgnować to, co od 30 lat robimy najlepiej – promujmy nasze piękne Pomorze i pomimo granicy administracyjnej pomiędzy naszymi krajami dalej tak owocnie współpracujmy w wielkiej przyjaźni i zaufaniu – mówi Anna Bańkowska, członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Wystawa „Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu” prezentuje m.in. gotlandzkie kolumny z klasztoru cysterskiego w Kołbaczu, odlaną z brązu antabę kołobrzeską w kształcie głowy lwa, czy Krucyfiks Kamieński – perłę kolekcji sztuki średniowiecznej szczecińskiego muzeum.
– „Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu” prezentuje jedną z najstarszych i najcenniejszych kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie, są to dzieła średniowiecza, których powstanie związane jest z włączeniem Pomorza w strukturę chrześcijańskiej Europy. Prezentowane zabytki powstawały przez cztery stulecia. Są to dzieła anonimowych twórców pochodzących z warsztatów niemieckich, skandynawskich i lokalnych mistrzów, a byli to między innymi kamieniarze, snycerze czy ludwisarze – mówi Kinga Krasnodębska, kurator wystawy. – Moim marzeniem było stworzenie przestrzeni adekwatnej do rangi zabytków, przywołanie kontekstu historycznego, w jakim funkcjonowały w przestrzeni sacrum, również przywołanie ich emocjonalnego oddziaływania, ale przede wszystkim zależało mi jednak na pokazaniu ich wyjątkowego piękna, ponieważ są to dzieła sztuki, które dziś liczą sobie nawet ponad 800 lat.
Wystawa „Ukryte znaczenia. Sztuka na Pomorzu w XVI i XVII wieku” stanowi kolejną odsłonę opowieści o historii Pomorza.
– Ekspozycja podzielona jest na trzy części, które odpowiadają trzem najważniejszym aspektom życia w tamtych czasach – wyjaśnia Monika Frankowska-Makała, kurator wystawy. – W pierwszej, poświęconej sztuce religijnej, prezentowane jest wyposażenie kościołów. W drugiej części dzieła fundowane przez ludzi pozostających w bezpośrednim związku z Gryfitami – znajdziemy epitafia, wyposażenia domów czy portrety. Trzecia część poświęcona jest europejskim powiązaniom sztuki pomorskiej, w której prace miejscowych artystów oparte na wzorach graficznych zostały zestawione z kolekcją XVII-wiecznych obrazów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Obie kuratorki podkreśliły ogromną rolę Waldemara Wojciechowskiego odpowiedzialnego za projekt wystawy.
Wystawy w Szczecinie oraz Pommersches Landesmuseum w Greifswaldzie powstają w ramach projektu „Wspólne dziedzictwo, wspólna przyszłość. Centralne muzea pomorskie wspólnie prezentują dzieje i kulturę Pomorza” dofinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie / Brandenburgia / Polska oraz ze środków finansowych Województwa Zachodniopomorskiego.
Wystawy znajdują się na parterze gmachu Muzeum Narodowego w Szczecinie na Wałach Chrobrego i można je zwiedzać od czwartku do niedzieli w godz. 12-18. W soboty wstęp wolny.
Komentarze
1