Czy wodór ma szansę stać się surowcem, który będzie realną alternatywą dla tradycyjnego węgla czy innych mniej ekologicznych źródeł energii? Jest na to szansa, ale przed Europą w tym zakresie jeszcze długa droga. O inwestycjach w Szczecinie, komunikacji miejskiej, inwestycjach wodorowych w sektorze TSL i konferencji H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów rozmawiali eksperci w kolejnym już odcinku cyklu „Energia Offshore”. Projekt jest realizowany przez Grupę CSL we współpracy z Agencją Rozwoju Metropolii Szczecińskiej i Północną Izbą Gospodarczą. Partnerami medialnymi cyklu są portale: wSzczecinie.pl i Polska Morska.

„Przedsiębiorców interesuje wykorzystanie wodoru jako energii alternatywnej dla paliw kopalnianych”

Bezpośrednim powodem dyskusji w cyklu „Energia Offshore” były dwa wydarzenia, które już niebawem odbędą się w Szczecinie: H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów oraz To Share Knowledge and Experience. Grupa CSL jest jednym z panelistów podczas pierwszego z nich i od wielu lat współorganizatorem drugiego.

Konferencje wodorowe mają za zadanie sprawiać, że temat stanie się coraz bardziej powszechny. Jak mówili w programie „Energia Offshore” przedstawiciele klastra Metalika dla Przemysłu, wiedza przedsiębiorców i samorządowców na temat wodoru znacząco wzrosła.

– Nasza konferencja sieciuje współpracę, integruje przedsiębiorców i podmioty działające w regionie. Powstało już dużo wspólnych inicjatyw, a oddziaływanie H2Szczecin jest coraz większe. Gdy zaczynaliśmy, wodór był pierwiastkiem tajemniczym i musieliśmy mocno przecierać szlaki. Było nam trudno nawet angażować prelegentów. W tym roku mamy mnóstwo chętnych, którzy chcą zabrać głos i żywo interesują się wdrażaniem rozwiązań wodorowych – mówi prof. Marzena Frankowska z Uniwersytetu Szczecińskiego, przedstawicielka klastra Metalika dla Przemysłu.

Zainteresowanie przedsiębiorców wodorem rośnie, ale świadomość jego wykorzystania jest jeszcze relatywnie niska.

– Przedsiębiorców interesuje wykorzystanie wodoru jako energii alternatywnej dla paliw kopalnianych. Jesteśmy pytani, jak wykorzystać wodór w przemyśle, produkcji, komunikacji miejskiej czy transporcie. Mając na uwadze rosnące ceny energii, można stwierdzić, że poszukiwanie alternatyw jest jak najbardziej zasadne – mówi Marek Dymsza z klastra Metalika dla Przemysłu.

Gościem wydarzenia będzie prof. Jerzy Buzek, były premier i przez wiele kadencji eurodeputowany. Konferencja odbędzie się 28 i 29 listopada.

Transport będzie bardziej zielony?

O inwestycjach wodorowych w Szczecinie w programie „Energia Offshore” mówił zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.

– Wodór to z jednej strony źródło energii, z drugiej strony jest to pierwiastek drogi, ale daje nam pewne alternatywy w energetyce. Jest duży problem dotyczący sieci przesyłowych i dystrybucji energii, co powoduje, że wykorzystywanie i kumulowanie energii z wodoru nie jest jeszcze proste. Samorząd na pewno patrzy przychylnie na transport miejski z napędem wodorowym. Mamy trzy spółki autobusowe i na dłuższych dystansach wodór wydaje się bardziej sprawdzać niż np. bateria elektryczna – mówi Michał Przepiera.

Krajowy Plan Odbudowy ewidentnie preferuje tzw. zielony transport

– Dzisiaj nie można już kupić żadnego autobusu, jeżeli nie ma on napędu elektrycznego lub wodorowego. To motywuje nas do inwestycji. Na diesle nie ma wsparcia, a samorządy w dużej mierze uzależniają zakupy nowego taboru od tego, czy ten pojazd będzie mieć zasilanie ze źródeł alternatywnych – tłumaczy Michał Przepiera.

Przedstawicielka Grupy CSL dodała także, że również w przypadku składów naczep w transporcie międzynarodowym coraz częściej stawia się na rozwiązania elektryczne, hybrydowe lub właśnie wodorowe. 

Grupa CSL jako regionalny lider procesów dekarbonizacyjnych w transporcie

Przedstawiciele Grupy CSL wezmą udział w konferencji H2Szczecin – Wodór Napędem Regionów 28 i 29 listopada. 5 grudnia w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia odbędzie się za to konferencja „To share knowledge and experience”, organizowana, by poruszać uniwersalne i najważniejsze zagadnienia dla przedsiębiorców. Rejestracja na to wydarzenie nadal trwa.

– Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz podkreślała wielokrotnie, że jest zakochana w wodorze – mówi Natalia Kochanowska, przedstawicielka Grupy CSL.

– Badania nad wodorem w energetyce, ale i w transporcie, trwają od lat – to jest rozwiązanie, które w ostatnich latach zyskało dużą popularność i w procesie dekarbonizacji gospodarki wodór stał się nie tylko ważną alternatywą, lecz także surowcem, z którym wiąże się nadzieje porównywalne do np. napędu elektrycznego. Jako Grupa CSL jesteśmy jednym z ogólnopolskich liderów w procesie dekarbonizacji transportu. Staramy się od lat budować strategie transportowe oparte na zrównoważonym transporcie, promocji transportu intermodalnego czy na tym, by stosować zieloną i niebieską energię wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jako pierwsza firma transportowa w regionie przygotowaliśmy swój raport ESG, który intensywnie promujemy na targach krajowych i międzynarodowych, a w ramach tego raportu mówimy o naszej drodze do możliwie ekologicznych rozwiązań w naszej pracy oraz o niwelacji śladu węglowego – mówi Natalia Kochanowska.

Zapraszamy do udziału w wydarzeniach:

H2Szczecin – III Konferencja Naukowo-Techniczna „Wodór napędem regionów

https://h2szczecin.pl/

To share knowledge and experience

https://tskae.eu/

„Energia Offshore” – cykl wywiadów jest realizowany przez Grupę CSL we współpracy z Agencją Rozwoju Metropolii Szczecińskiej i Północną Izbą Gospodarczą. Partnerami medialnymi cyklu są portale: wSzczecinie.pl i Polska Morska.