Przywrócili do obiegu publikację z setką archiwalnych fotografii samochodów produkowanych w jednej z największych niemieckich fabryk tamtych lat. „Już samo przekartkowanie książki daje pojęcie o skali działań Bernharda juniora i Emila Stoewerów” – mówi Jacek Ogrodniczak z Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie, redaktor polskiej edycji „Samochodów Stoewer”.
Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie wzięło na tapet publikację z 1999 roku i wydało jej polską edycję. Mowa o książce „Samochody Stoewer w latach 1896-1945. Od jednego do ośmiu cylindrów”. Hans Mai zebrał do niej setki fotografii pojazdów produkowanych w Szczecinie, dorzucił garść dokumentów z epoki i podstawowe informacje o dziejach fabryki, patentach, ludziach zaangażowanych w produkcję, konstruowanie aut czy udział w wyścigach samochodowych.
Jak mówi Jacek Ogrodniczak, „książka ma dwie zalety”. – Po pierwsze polscy miłośnicy historii motoryzacji i dziejów Szczecina nareszcie będą mogli bez przeszkód zgłębić dzieje sławnej niegdyś szczecińskiej marki. Po drugie, już samo przekartkowanie książki daje pojęcie o skali działań Bernharda juniora i Emila Stoewerów – zapewnia.
Niemieckie przedsiębiorstwo Stoewerów działało w Szczecinie w latach 1858-1945. W 1857 roku młody mechanik Bernhard Stoewer założył w Gryfinie niewielki warsztat mechaniczny. Rok później przeniósł się do Szczecina, na obecną ulicę Wyszyńskiego. Bernhard specjalizował się w naprawach oraz produkcji maszyn do szycia.
W 1872 roku rozpoczęła się budowa nowego zakładu w rejonie ulic Niemcewicza i Krasińskiego. W 1894 synowie Bernharda rozpoczęli produkcję rowerów, a w 1899 senior rodu przekazał im nowo wybudowaną fabrykę przy obecnej al. Wojska Polskiego. To właśnie w niej produkowano samochody.
– Do lat 30. XX wieku bracia produkowali ponad setkę modeli samochodów własnej konstrukcji. Ze szczecińskiej fabryki wyjeżdżały samochody elektryczne, pierwsze w Niemczech auta z przednim napędem, czy znakomite samochody wyścigowe – dodaje Jacek Ogrodniczak.
Polskie wydawnictwo książki z 1999 roku można kupić w sklepiku Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie oraz wysyłkowo.
Komentarze
0