Jeden ma wstawki w kolorze bursztynowym, drugi – zielonym, nawiązujące do ekologii. Na Dworcu Głównym w Szczecinie zaprezentowano pierwsze w Polsce pasażerskie pociągi hybrydowe, które wchodzą do regularnej eksploatacji. W nowosądeckiej spółce Newag kupił je samorząd województwa zachodniopomorskiego.
Pojazdy przypominają świetnie znane na Pomorzu Zachodnim Impulsy z Newagu, ale obok napędu elektrycznego mają również moduł spalinowy. Dwa napędy pozwolą na tańsze i bardziej ekologiczne przejazdy na trasach, które muszą dziś obsługiwać pociągi spalinowe.
– Będzie można nimi podróżować komfortowo, a jednocześnie ekologicznie. Nie wszystkie tory w Polsce są zelektryfikowane. Dzięki tym pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, z napędem elektrycznym, a tam, gdzie nie ma zelektryfikowanych linii, będziemy się poruszać z napędem Diesla. Głęboko wierzę, że te dwa pociągi – bursztynowy i ekologiczny – będą fantastycznie służyły naszym mieszkańcom, turystom i środowisku naturalnemu – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.
Będą jeździć do Kołobrzegu i Szczecinka
„Bursztynowa” hybryda w pierwszą podróż z pasażerami wyruszyła w czwartek o godzinie 11.16. ze Szczecina do Kołobrzegu, czyli na trasę, na której od Goleniowa do Kołobrzegu nie ma sieci trakcyjnej. Przykładem podobnej relacji, gdzie przydadzą się hybrydy, jest połączenie Szczecin – Szczecinek.
– Cieszę się, że w województwie zachodniopomorskim jako pierwsi będziecie użytkownikiem tych pojazdów. Nasza kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że 42 pojazdy typu Impuls jeżdżą u państwa. Jakbyśmy je zestawili w jeden długi pociąg miałby 3 km długości. Jesteście liderem w Polsce. Dziękuję za bardzo proekologiczne podejście do transportu – podkreślał Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag.
Planowane są kolejne zakupy
Koszt zakupu dwóch pojazdów hybrydowych to 49,2 mln zł. W ramach podpisanej umowy będzie można zwiększyć zamówienie o nawet 10 kolejnych pociągów tego typu. W takim przypadku wartość kontraktu wzrośnie maksymalnie do 240 mln zł netto. Samorząd województwa jest zainteresowany skorzystaniem z tej opcji.
– Cieszę się, że marszałek Olgierd Geblewicz powiedział, że są to dwa pierwsze pojazdy hybrydowe, bo to oznacza, że będą kolejne. Te pociągi dowodzą, że nadal dzierżymy palmę pierwszeństwa wśród województw. Jako pierwsi wymieniliśmy nasz tabor na wyłącznie nowy i zmodernizowany – zaznaczał Tomasz Sobieraj, wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego.
Samorząd Pomorza Zachodniego na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydał łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Komentarze
11