Zakończyły się prace nad projektem budowlanym obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Wojewody Zachodniopomorskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, jesienią rozpoczną się prace budowlane, które powinny zająć ok. 2 lata.

Obwodnica będzie miała 5,6 km długości i ominie Gryfino od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z czterema rondami – na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Na nowej trasie powstaną też wiadukty, przejścia dla małych zwierząt, przepusty dla płazów i ekrany akustyczne.

Wykonawcą inwestycji, w formule zaprojektuj i wybuduj, jest konsorcjum firm Roverpol (lider) i Rover Infraestructuras, znane w Szczecinie z budowy węzłów Łękno i Granitowa oraz przebudowy al. Jana Pawła II. Wszystkie te inwestycje miały (bądź mają) opóźnienia. W przypadku projektowania obwodnicy Gryfina, wykonawca zmieścił się w zaplanowanym terminie 10 miesięcy. Teraz następne tygodnie zajmie procedura uzyskiwania decyzji ZRID. Jesienią powinna ruszyć budowa, której zakończenie planowane jest w IV kwartale 2024 r. (19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych). Wartość kontraktu to 74,7 mln zł.

Obwodnica Gryfina została wpisana do rządowego programu budowy 100 obwodnic w latach 2020-2030. W jego ramach w województwie zachodniopomorskim planowanych jest jeszcze 8 takich inwestycji: obwodnica Szczecinka (w tym roku ma być wniosek o ZRID), obwodnica Kołbaskowa (trwa projektowanie), obwodnice Wałcza, Szwecji, Rusinowa i Człopy (trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych) oraz obwodnice Stargardu i Złocieńca (trwa opracowywanie dokumentacji studialnej).