Budową otoczenia planowanego przystanku SKM Skolwin Północny przy ul. Artyleryjskiej zajmie się firma Kristone Krystian Suda. Projekt zakłada m.in. rozbudowę ul. Orłowskiej.

Przystanek Skolwin Północny będzie nowym punktem na mapie kolejowej Szczecina. Wybrany przez miasto wykonawca przygotuje w jego otoczeniu nowe chodniki, zapewni miejsce pod stojaki rowerowe, wykona elementy małej architektury i oświetlenie uliczne.

Prace zajmą cztery miesiące

Podejmie się tego firma Kristone, która w przetargu wyceniła swoje usługi na 650 tys. zł. Od dnia podpisania umowy będzie miała cztery miesiące na wykonanie wszystkich prac. Nadzór nad realizacją inwestycji będzie sprawować spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z .o.o.

W projekcie SKM, zadaniem PKP PLK jest przebudowa torów i przystanków, a miasto ma przygotować infrastrukturę pozwalającą na wygodną przesiadkę kierowcom samochodów, pasażerom komunikacji miejskiej i rowerzystom. Na terenie Szczecina zaplanowano 26 takich węzłów.

Do zrobienia są jeszcze 24 węzły przesiadkowe

Na razie gotowe jest otoczenie planowanych przystanków Łękno (infrastruktura powstała przy okazji budowy dużego węzła komunikacyjnego) i Podjuchy (zamawiającym był ZDiTM).

Wcześniej wybrano wykonawców miejskich części czterech kolejnych przystanków SKM: Stołczyn Północny, Niemierzyn, Pomorzany (we wszystkich trzech przypadkach przetarg również wygrała firma Kristone) oraz Zdunowo (Musing Bud).

Na rozstrzygnięcie czekają przetargi na wykonawców otoczenia przystanków Gocław (oferta znacząco przewyższa zaplanowany budżet) i Cmentarz Centralny (najniższa propozycja nieznacznie przekracza budżet).

Na budowę pozostałych węzłów przesiadkowych nie ogłoszono jeszcze postępowań.

Przypomnijmy, że na terenie Szczecina pociągi SKM zatrzymają się jeszcze przy następujących przystankach: Szczecin Główny, Turzyn, Pogodno, Niebuszewo, Drzetowo, Żelechowa, Golęcino, Stołczyn, Skolwin, Łasztownia (nowy), Port Centralny, Żydowce (nowy), Zdroje, Dąbie, Dunikowo (nowy), Trzebusz (nowy), Załom.

Niepewna przyszłość projektu

Istnieje ryzyko, że wybudowana przez miasto infrastruktura okaże się niepotrzebna. Tak się stanie, jeżeli nie zostanie zrealizowana najtrudniejsza, kolejowa część projektu SKM. Zamawiający – PKP PLK ­– jest w sporze z generalnym wykonawcą – Trakcją S.A. – w wyniku czego prace budowlane są mocno opóźnione. Realna jest groźba utraty 512 mln zł unijnego dofinansowania, co przekreśliłoby szanse na realizację tej olbrzymiej inwestycji.