Takie pomysły zgłosili mieszkańcy podczas konsultacji społecznych związanych ze zmianami w Strefie Płatnego Parkowania i miasto zamierza je zrealizować. W środę, podczas wideoczatu, urzędnicy informowali mieszkańców o planowanych kierunkach rozwoju zrównoważonego transportu w Szczecinie. W czwartek o g. 17 ostatnie z wirtualnych spotkań dotyczących szykowanych zmian w organizacji komunikacji w mieście. Tematem będą nowe parkingi i planowane parkingowce.

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie jest coraz mniej wydolna. Na objętych nią ulicach nie da się wyznaczyć wystarczającej liczby miejsc, która pokryłaby sto procent zapotrzebowania stale rosnącej grupy kierowców. Stąd plany zmniejszenia liczby abonamentów parkingowych, zwiększenia cen i rozszerzenia strefy. Wszystko po to, by zwiększyć rotację samochodów. Równolegle musi za tym jednak iść atrakcyjna alternatywa komunikacyjna dla mieszkańców,

- Aby mieszkańcy wybierali komunikację zbiorową musimy zwiększyć jej efektywność i zapewnić wygodną dostępność. Pasażerowie muszą mieć poczucie komfortu podróży. Ważna jest też dbałość o środowisko – wymieniał podczas wideoczatu z mieszkańcami Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

Nowy kręgosłup komunikacji

Co to w praktyce oznacza? W przyszłości kręgosłupem komunikacji miejskiej w Szczecinie ma być Szczecińska Kolej Metropolitalna z wygodnymi węzłami przesiadkowymi przy każdym przystanku.

- Parkingi przy przystankach SKM będą bezpłatne. Kwestia objęcia ich monitoringiem, będzie jeszcze podejmowana – mówił dyrektor Adamczyk, odpowiadając na pytanie jednej z uczestniczek czatu.

Elektromobilnośc i preferencja pieszych oraz pasażerów

Powstanie SKM-ki to jednak perspektywa ponad dwóch lat. Dużo wcześniej na ulicach Szczecina pojawi się pierwszych osiem autobusów elektrycznych, które miasto właśnie zamówiło w firmie Solaris. Będą obsługiwać linie przejeżdżające przez centrum, by zmniejszyć w tym newralgicznym obszarze emisję spalin.

Obszar Starego Miasta i Łasztowni ma być Strefą Strategicznej Interwencji. Magistrat chce, by docelowo preferowany był na nim ruch pieszych, komunikacja zbiorowa i elektromobilność. Ruch samochodów ma być ograniczany. Dalsza część miasta, do torów kolejowych SKM-ki, ma być strefą preferencji komunikacji miejskiej z parkingami odciążającymi centrum i węzłami przesiadkowymi. Strefa zewnętrzna, poza torami, pozostać ma bez ograniczeń w ruchu.

W październiku przypieczętują tańsze sieciówki?

Konkretne zmiany służące zrównoważonemu transportowi zaproponowali niedawno sami mieszkańcy. W czasie konsultacji społecznych postulowali zmniejszenie cen biletów okresowych komunikacji miejskiej. Magistrat obiecuje, że już w październiku kwestią obniżek zajmą się radni.

- W tym przypadku odwracamy relację w stosunku do SPP. Tam ceny abonamentów mają wzrosnąć, a tymczasem bilety sieciowe na komunikację miejską staną się tańsze. W ten sposób będziemy zachęcać do tej formy podróżowania – tłumaczył dyrektor Adamczyk.

Nowa linia autobusowa i nowe rowery

Drugim pomysłem mieszkańców jest utworzenie nowej linii autobusowej kursującej po Śródmieściu. Autobusy linii nr 90 miałyby wyjechać na ulice w 2021 r. Poruszałyby się po okrężnej trasie: Urząd Miasta – al. Jana Pawła II – al. 3 Maja – ul. Narutowicza – al. Piastów – al. Wojska Polskiego – Felczaka – Urząd Miasta.

Równoległym działaniem, dającym mieszkańcom kolejną możliwość wyboru środka komunikacji, będzie rozwijanie roweru miejskie. Wprowadzony ma zostać rower IV generacji, który nie potrzebuje stacji bazowych, tylko można go zostawiać w dowolnym miejscu.

Kolejne wirtualne spotkanie z mieszkańcami

Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Paweł Adamczyk i prezes NiOL Radosław Kanarek w czwartek spotkają się z mieszkańcami na jeszcze jednym wideoczacie. Tym razem będą odpowiadać na pytania dotyczące nowych parkingów i planowanych parkingowców.

Nowy Ład Parkingowy w Szczecinie #3 - godzina 17., czwartek 17.09.2020

Parkowanie 2.0. Parkingi (PPN), parkingowce, parkomaty - lokalizacje, założenia cennikowe

https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_ja4LB89yQOi1fQQbE1TMCw.