W okolicach dworca od tygodnia obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody wróciły na tzw. dolny taras ul. Kolumba (końcowy mają tam teraz autobusy linii 75), ale za to zamknięto brukowaną ulicę przy wejściu do budynku stacji. Wyłączony z ruchu jest też duży fragment ul. Kolumba, wzdłuż zachowanej zabudowy przedwojennej. Przyjrzeliśmy się z bliska, jak wyglądają prace związane z „torową rewolucją”.
Przebudowa torowisk i ulic w kierunku Pomorzan weszła w kolejny etap. Oznacza to szereg zmian dla kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej i przechodniów.
Dojazd od strony mostu Długiego
Od tygodnia można znów dostać się w rejon dworca, „od dołu”, od strony mostu Długiego. Otwarto dla ruchu ulicę Nabrzeże Wieleckie, którą można dojechać do tzw. dolnego tarasu ul. Kolumba i zawrócić na skrzyżowaniu przed „starą” kładkę dworcową. Miejsc parkingowych w okolicy jest jednak zdecydowanie mniej niż przed rozpoczęciem przebudowy.
Część z nich zajmują autobusy. Linia 75 znów jedzie Wyszyńskiego w dół, skręca w Nabrzeże Wieleckie, a końcowy ma właśnie na dolnym tarasie Kolumba, przy murze oporowym. Pasażerowie są kierowani w stronę schodów przy rzeźbie Kolejarza i dalej wyznaczonym przejściem przez plac budowy do budynku dworcowego. Liniami 61 i 87 nadal można dojechać na dworzec „od góry”, czyli od strony ul. Owocowej.
Zerwany bruk i brak przejazdu od strony Pomorzan
Budowlańcy przenieśli się w tym rejonie na górną część ul. Kolumba. Duża część brukowanej nawierzchni została tam już zerwana. Od dawna rozkopane jest też torowisko.
Kierowcy, jadący dolnym tarasem, muszą zawracać przed „starą” kładką, bo dalszy odcinek ul. Kolumba jest zamknięty (aż do okolic stacji Orlen). Przez wcześniejsze tygodnie odbywał się tam ruch jednokierunkowy od strony Pomorzan. Ulica już dawno została częściowo rozkopana, ale prace przerwano, gdy okazało się, że podziemne instalacje przebiegają inaczej niż na planach. Konieczna była aktualizacja dokumentacji przetargowej.
Spowodowało to kilkumiesięczną zwłoką. Teraz prace na tym odcinku mają zostać zintensyfikowane. Gdy byliśmy tam w poniedziałek, na dużym fragmencie nie spotkaliśmy żadnych pracowników, ale zobaczyć można było np. przywiezione już nowe rury czy betonowe studzienki.
Inaczej jeżdżą autobusy linii 806
Zamknięcie tego fragmentu Kolumba oznaczało zmianę trasy autobusu linii 806, który zastępuje tramwajową „szóstkę”. Teraz w stronę śródmieścia jedzie tak samo, jak w kierunku Pomorzan, czyli ulicami: Dąbrowskiego, Piekary, Potulicką, Czarnieckiego, Owocową i 3 Maja, zamiast Kolumba, Nową i Dworcową.
Prace w ramach „torowej rewolucji” w kierunku Pomorzan prowadzone są również na ul. Chmielewskiego i w okolicach pętli tramwajowej. Rozkopana jest część ul. Dworcowej. Roboty obejmą w przyszłości też ul. Nową i al. Powstańców Wielkopolskich.
W tym roku raczej nie skończą
Inwestycja jest opóźniona i wiele wskazuje, że nie zakończy się w 2023 roku. Stąd decyzja miasta, które wystąpiło o zgodę Centrum Unijnych Projektów Transportowych na wydłużenie czasu realizacji prac do 2024 roku. To konieczne ponieważ dofinansowane są one przez Unię Europejską.
Wykonawcą jest spółka ZUE (koszt – 262 mln zł), która przebudowuje też torowiska w kierunku Niebuszewa.
Komentarze
0