Dwukierunkowy tramwaj skręcający z ul. 26 Kwietnia w ul. Santocką, a później w ul. Witkiewicza. Bez potrzeby budowy pętli w okolicach skrzyżowania z ul. Derdowskiego, gdzie zakończy swój bieg. Tak obecnie wygląda miejska koncepcja budowy linii tramwajowej, o której mówiło się jeszcze w czasach PRL.
Między jezdniami na ul. 26 Kwietnia od lat na budowę linii tramwajowej czeka pas zieleni. Pierwotna koncepcja zakładała, że tramwaje będą skręcać bezpośrednio w ul. Taczaka i tamtędy kierować się w kierunku Krzekowa. Po analizach zdecydowano się jednak skorygować tę trasę.
Bliżej dużych osiedli
Według najnowszego pomysłu tramwaje mają w przyszłości skręcać z ul. 26 Kwietnia w ul. Santocką, a później w Witkiewicza i dojeżdżać w okolice skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Tym samym bliżej do jego przystanków miałaby większa liczba mieszkańców osiedla Przyjaźni i osiedla Kaliny. W większym stopniu odciążona zostałaby autobusowa linia 75, najbardziej zatłoczona ze wszystkich jeżdżących po Szczecinie. Nowy odcinek torowiska miałby 2,2 km długości.
W dalekiej perspektywie projektowana linia tramwajowa miałaby docierać aż do pętli przy ul. Szafera (wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na jej budowę i ułożenie torowiska do al. Wojska Polskiego). Na razie jednak planowany jest tylko etap do skrzyżowania ulic Witkiewicza i Derdowskiego. Aby nie budować kosztownej tymczasowej pętli, miasto chce zakupić dwukierunkowe tramwaje z drzwiami po obu stronach i dwoma stanowiskami dla motorniczych. W Szczecinie jest jeden taki egzemplarz, ale... to historyczny tramwaj typu 4N z 1956 r., który niedawno został wpisany do rejestru zabytków. Obsługuje czasem turystyczną linię 0.
Od Dworca Głównego
Eksperci, którzy na zlecenie miasta przygotowali „Analizę techniczno-eksploatacyjnych i organizacyjnych uwarunkowań wykorzystania tramwaju dwukierunkowego w systemie publicznego transportu zbiorowego na obszarze miasta Szczecin”, rekomendują stworzenie dla takiego tramwaju trasy rozpoczynającej się od Dworca Głównego.
Tam już jest jeden dodatkowy tor, a miałby powstać jeszcze drugi tor odstawczy, na który mogłyby zjeżdżać tramwaje czekające na przystanku końcowym. Budowę tego typu torów zaplanowano również na drugim końcu trasy - na osiedlu Kaliny i na południowym wlocie al. Bohaterów Warszawy, w okolicy skrzyżowania z ul. Krzywoustego i ul. 26 Kwietnia.
Nowe przystanki
Na nowym odcinku torowiska planowanych jest sześć przystanków. Przystanek Turzyn SKM będzie zintegrowany ze Szczecińską Koleją Metropolitalną, powstanie pod wiaduktem kolejowym na 26 Kwietnia. Przystanek Twardowskiego wyznaczono przy skrzyżowaniu z tą ulicą.
Przystanek 26 Kwietnia, będzie przed skrzyżowaniem z ul. Santocką. Zaplanowano jeszcze przystanek Osiedle Przyjaźni na ul. Santockiej i przystanek Witkiewicza na ul. Witkiewicza. Dziś zatrzymują się w tych miejscach autobusy linii 75. Przystanek końcowy miałby nosić nazwę - Osiedle Kaliny.
Na razie nie ma pieniędzy
Kolejnym etapem prac będzie przygotowanie programu funkcjonalno – użytkowego dla przedstawionej koncepcji. Realnie można liczyć, że realizacja tej inwestycji ruszy, gdy uda się zdobyć dofinansowanie unijne, a jest to możliwie dopiero w kolejnej perspektywie, czyli po 2022 r.
Komentarze
42